
LOGO NAME OWNERSHIP & MANAGEMENT SCOPE AFFILIATION ACCESS OBSERVED INFLUENCE ESTIMATED CIRCULATION

OWNERSHIP, AFFILIATION, AND INFLUENCE OF MAJOR IRANIAN NEWSPAPERS 

Abrar owes much of its popularity to its sports 
pages. When newsstands run out of Abrar-e 
Varzeshi, a leading sports daily, readers buy Abrar to 
read its two sports pages instead.

Ownership: Private
Date Founded: 1994
Proprietor: Mohammad Saözadeh
Managing Editor: Mohammad Saözadeh
Editor-in-Chief: Unknown
Website: http://abrarnews.com/

Political, economic, social, and cultural 
issues.

This independent daily is conservative by nature 
thanks to its manager’s  close ties to Hojjat 
ol-Eslam Ali Akbar Nateq Nuri. Abrar also pub-
lishes an economic edition and a highly popular 
sports daily.

The Majles. Saözadeh, who was 
once in charge of the administrative 
office of the Majles, still maintains 
ties and inøuence there.

30,000
ABRAR      

Read by religious and secular reform-minded 
clerics, students, intellectuals and supporters of the 
left-wing Militant Clerics Society.

Ownership: Private
Date Founded: 2000
Proprietor: Mansur Mozaffari
Managing Editor: Mansur Mozaffari
Editor-in-Chief: Mansur Mozaffari
Website: http://www.aftab-yazd.com/

Political, economic, cultural, and social 
issues.

The major left-wing clerical association, Majma'-e 
Ruhaniyun-e Mobarez (Militant Clerics Society), 
which gave rise to former President Mohammad 
Khatami among other pro-reform clerics.

Left wing and pro-reform clerical 
circles.

30,000
 (half of early 2009 ögure, possibly 
because of low advertising income and 
elimination of government subsidy).

AFTAB-E YAZD  

Frequently linked to by Iran's reformist-dominated 
social media, and extensively quoted by foreign-
based Persian-language media.

Ownership: Private
Date Founded: 2009
Proprietor: Hushmand Seödi
Managing Editor: Hushmand Seödi. Seödi runs 
another publication, Poultry World.
Editor-in-Chief: Hoseyn Abdollahi 
Website: http://www.armandaily.ir/Website: http://www.armandaily.ir/

Social, economic, and political issues.
Arman-e Ravabet-e Omumi is not officially linked 
to any political party, but strongly supports 
Assembly of Experts and Expediency Council 
Chairman Akbar Hashemi-Rafsanjani. The daily's 
editor-in-chief previously was the editor of 
Seda-ye Edalat, which strongly supported Rafsan-
jani before it was banned in the aftermath of the 
June 2009 presidential election. June 2009 presidential election. 

In its relatively short track record, 
Arman-e Ravabet-e Omumi has 
shown good access to pro-reform, 
and, in particular, centrist political 
circles.

40,000
ARMAN-E 
RAVABET-E 
OMUMI  

No particular inøuence on the government has 
been observed, but the diversity and extent of its 
advertisements could indicate inøuence in the 
private sector.

Ownership: Private 
Date Founded: 2003
Proprietor: Donya-ye Eqtesad-e Taban Co. since May 
2008
Managing Editor: Alireza Bakhtiari
Deputy Managing Editor: Seyyed Mehdi Astani
Editor-in-Chief: Ali Mirzakhani (a veteran economic Editor-in-Chief: Ali Mirzakhani (a veteran economic 
journalist who wrote for Abrar).
Website: http://www.donya-e-eqtesad.com/

Economic issues. Donya-ye Eqtesad's managing director and 
editor-in-chief come from a moderate conserva-
tive background (Abrar and Akhbar, respectively, 
during the 1990s), but the daily does not clearly 
support any particular political party. 

Iran's private sector.  
8,000

DONYA-YE 
EQTESAD 

Since 2003 and in between bans and suspensions 
Sharq has always been popular among intellectuals, 
university students and middle class readers. 

Ownership: Private
Proprietor: Mohammad Rahmanian
Date Founded:  2003
Managing Editor: Mohammad Rahmanian
Editor-in-Chief: Ahmad Gholami
Website: None 

Political, economic, cultural, and social 
issues.

Sharq has always reøected the views of reform-
minded intellectuals close to the reformist Islamic 
Iran Participation Party and the Islamic Revolu-
tion's Mojahedin Organization, as well as the 
liberal Freedom Movement. Newly publishing 
after a 33 month ban and in the wake of the 
clampdown on reform parties after the 2009 
presidential election, the nature of the affiliation presidential election, the nature of the affiliation 
of this paper needs to be further assessed.

Reform camp, private sector.
60,000

SHARQ

The daily appears to be well connected as it had 
two ban verdicts overturned in 2009 and early 
2010. Otherwise, no signiöcant inøuence observed.

Ownership: Private
Date Founded: 2002
Proprietor: Andisheh Mehr Corp.
Managing Editor: Mohammad Mehdi Emami-Naseri
Editor-in-Chief: Amir Nikruyan
Website:http://www.mardom.net/fa/

Political, social, cultural and economic 
issues.

Appears to be an independent daily although it 
was heavily subsidized and inøuenced by Akbar 
Hashemi-Rafsanjani's campaign during the 2005 
presidential elections. At times, the daily has 
followed a pro-reform line but without support-
ing any particular party.

Centrist parties, Iran's private sector.
10,000FARHANG-E 

ASHTI 

Hamshahri appears to be the most widely read 
newspaper in Iran thanks to its voluminous classi-
öed advertisement supplement, attracting individu-
als seeking to  buy a car, house or major goods and 
services. Others buy it for its football pages.    

Ownership: Public - Tehran Municipality
Date Founded: 1991
Proprietor: Tehran Municipality
Managing Editor: Ali Asghar Mahaki
Editor-in-Chief: Ali Asghar Mahaki (print version)
Editor-in-Chief: Yunes Shokrkhah (online version)
Website: http://www.hamshahrionline.ir/Website: http://www.hamshahrionline.ir/

Economic, cultural, and social issues. Usually follows the political line of Tehran's 
mayor at any given time. This accounts for the 
paper's dramatic, sudden shifts from one end of 
the political spectrum to the other.

Tehran city council, Tehran Munici-
pality, the Interior Ministry, and the 
political camp or faction to which 
the mayor of Tehran belongs.

350,000 - 450,000
HAMSHAHRI    

Appears to have a very limited readership, and cor-
responding political impact, despite its support for 
the conservative camp. 

Ownership: Public - Prisons Organization
Date Founded: 2001; started publication after 2003
Proprietor: The Judiciary, Prisons Organization
Managing Editor: Unknown
Editor-in-Chief: Unknown
Website: http://www.hemayat.net/

Political and social issues. The hardline-affiliated heads of Iran's conserva-
tive-dominated Judiciary and State Prisons Orga-
nization.

The Judiciary. 
Less than 10,000

HEMAYAT 

No signiöcant inøuence observed.Ownership: Private - Imam Hasan Askari Charity 
Institute
Date Founded: 2006
Proprietor: Imam Hasan Asgari Charity Organiza-
tion
Managing Editor: Mohammad Baqer Kharrazi
Editor-in-Chief: Hoseyn Qorbanzadeh
Website: http://www.hnews.ir/fa/

Political, social, and economic issues Hezbollah Iran, a relatively new political organi-
zation which is unrelated to Lebanese Hizballah 
or the Iranian vigilante group Ansar-e Hezbollah. 
The organization is characterized by its leaders' 
fanatic devotion to the 12th Imam of the Shi'ite 
Islam sect.

Tehran and Qom-based hardline 
conservative religious circles. Less than 10,000

HEZBOLLAH 

Individuals of varying political interests read it to 
get örst-hand information originating from the 
administration. Some families appear to buy it 
assuming that it still is the non-partisan paper it was 
in the 1990s.

Ownership: Public - Iranian Government
Date Founded: mid 1993
Proprietor: The administration-owned Iran 
Cultural and Press Institute, affiliated with the 
official news agency IRNA
Managing Editor: Kaveh Eshtehardi
Editor-in-Chief: Kaveh EshtehardiEditor-in-Chief: Kaveh Eshtehardi
Website: http://www.iran-newspaper.com/

Cultural, social, political, and economic 
issues.

President Mahmud Ahmadinezhad's Good Scent 
of Service group.

Exclusive access to information 
originating from the administration, 
in addition to information available 
to other media. 

120,000
IRAN

No signiöcant inøuence observed. Ownership: Public - Islamic Revolution Guards 
Corps (IRGC)
Date Founded: 2000
Proprietor: Payam Avaran Nashr-e Ruz Corp.
Managing Editor: Seyyed Nezameddin Musavi
Editor-in-Chief: Unknown
Website: http://www.javanonline.com/

Cultural, social, and political issues. The daily was launched as an IRGC-affiliated 
newspaper. After the 2009 presidential election it 
became more hardline in its political commen-
taries and reporting, generally supporting Presi-
dent Ahmadinezhad's administration. 

The administration and hardline 
political groups favored by the IRGC. 10,000 - 15,000

JAVAN

Once Iran's best-selling paper with just under half a 
million copies sold every morning, the daily's popu-
larity dropped sharply after managing editor 
Hoseyn Entezami moved on. Most of its readers 
look for sports news and entertainment in the 
paper. 

Ownership: Public - The state-run Islamic Republic of 
Iran Broadcasting Organization (IRIB)
Date Founded: 2000
Proprietor: IRIB
Managing Editor: Bijan Moqaddam
Editor-in-Chief: Mohsen Mandegari
Website: http://www.jamejamonline.ir/

Cultural and social issues. The state-run radio-TV organization, IRIB. It 
adheres to the political line of the organization's 
chairman, currently Ezzatollah Zarghami, a con-
servative ögure close to Supreme Leader Ali 
Khamene'i. 

Exclusive access to IRIB program-
ming information. 45,000 - 50,000

JAAM-E JAM  

In spite of its small readership Jomhuri-ye Eslami is a 
highly inøuential daily and is respected and feared 
by many mid-ranking officials.

Ownership: Public
Date Founded: 1979
Proprietor: Supreme Leader Ali Khamene'i
Managing Editor: Masih Mohajeri
Editor-in-Chief: Masih Mohajeri
Website: http://www.jomhourieslami.com/jWebsite: http://www.jomhourieslami.com/j-
eslami/index.htm

Political and social issues. According to Culture Ministry records this paper 
officially belongs to Supreme Leader Ali 
Khamene'i, however, it supports Expediency 
Council Chairman Akbar Hashemi-Rafsanjani. In 
the 2009 presidential election the daily sup-
ported Mir-Hoseyn Musavi, who was the daily's 
örst editor-in-chief in 1979-80.

In its 30-year-long track record, 
Jomhuri-Ye Eslami has demonstrated 
very good access to news and infor-
mation coming from the Intelli-
gence Ministry and the Supreme 
Leader's aides.

Less than 10,000
JOMHURI-YE 
ESLAMI

The daily appears to be widely read by supporters 
and opponents of the regime, government employ-
ees, and upper, middle and lower management. 
Younger readers do not appear to favor it thanks to 
its old-fashioned extra-broad format, in addition to 
its political views.

Ownership: Public - Supreme Leader's Office
Date Founded: 1943
Proprietor: Keyhan Institute, an affiliate of the 
Supreme Leader's office
Managing Editor: Hoseyn Shariatmadari
Editor-in-Chief: Hoseyn Shariatmadari
Website: http://www.kayhannews.ir/Website: http://www.kayhannews.ir/

Mainly political and economic issues; 
minimal coverage of other matters.

The daily reøects the tone of hardline Supreme 
Leader-supporter Hoseyn Shariatmadari, 
however, the daily's views do not necessarily 
reøect those of the leader. In May 2008 Shariat-
madari won an award for criticizing President 
Mahmud Ahmadinezhad's administration, but 
has became the president's favorite critic and 
officially stated his support for Ahmadinezhad's officially stated his support for Ahmadinezhad's 
candidacy in the 2009 presidential election in an 
editorial in November 2008. The daily, however, 
has criticized some of Ahmadinezhad's economic 
policies and choice of cabinet ministers.

Virtually all government offices, par-
ticularly the Intelligence Ministry, 
Judiciary, and the Supreme Leader's 
office. At times Keyhan has even 
published private conversations 
between the Supreme Leader and 
his visitors and has displayed its 
exclusive access to intelligence exclusive access to intelligence 
ministry and judiciary documents.

60,000 - 120,000

KEYHAN

No observed inøuence, except probably in  Semnan 
Province.

Ownership: Private
Date Founded: 2001
Proprietor: Mardom Salari Party
Managing Editor: Mostafa Kavakebian
Editor-in-Chief: Unknown
Website: http://www.mardomsalari.com

Political and economic issues. Mardom Salari Party and its leader, Mostafa 
Kavakebian, MP from Semnan.

No particular access area observed. 
However, its criticism of President 
Mahmud Ahmadinezhad's 
economic policies indicate good 
access to economic experts.

Less than 10,000
MARDOM
SALARI

Read by Bazaaris, traditional conservative readers, 
and members of the 18 Islamic societies falling 
under the umbrella of the Islamic Coalition Party.

Ownership: Private - Resalat Foundation
Date Founded: 1979 (license officially issued in 1985)
Proprietor: Resalat Foundation
Managing Editor: Morteza Nabavi
Editor-in-Chief: Mohammad Kazem Anbarlui
Website: http://www.resalat-news.com/

Analysis and news. Islamic Coalition Party, a traditional conservative 
party that supports a market economy but holds 
conservative views on cultural and some political 
matters. 

The traditional conservative camp, 
Bazaar, and Chamber of Commerce. 40,000 - 50,000

has printed over 200,000 copies a day 
near Majles elections.

RESALAT

Hardline conservative pro-regime readers.Ownership: Private
Date Founded: 2004
Proprietor: Ali Yusefpur
Managing Editor: Ali Yusefpur
Editor-in-Chief: Ali Yusefpur
Website: http://www.siasatrooz.ir/

Cultural, economic, social and political 
issues.

Close to conservative Isargaran political group, 
however, it became closer to President Mahmud 
Ahmadinezhad after Isargaran distanced itself 
from his administration during the 2008 Majles 
election.

The administration and the Majles.
20,000

SIYASAT-E RUZ 

Frequent links to this daily's political and, particu-
larly, cultural and economic reports in Iranian social 
media could indicate inøuence among young and 
intellectual readers. 

Ownership: Private
Date Founded: 2006
Proprietor: Sima-ye Mehr-e Hasti Institute
Managing Editor: Mohammad Reza Zakeri 
Editor-in-Chief: Arash Khoshkhu
Website: http://tehrooz.com/

Cultural, economic, social, and political 
issues.

Tehran Mayor Mohammad Baqer Qalibaf is a 
member of the board of directors of the 
company that owns the daily. Tehran-e Emruz 
supports him and Tehran Municipality. The daily 
was once banned from May 2008 to February 
2009 for criticizing President Ahmadinezhad's 
policies.

Tehran-e Emruz has demonstrated 
its insider's access to large parts of 
Iran's power structure through its 
coverage of political and economic 
matters.

60,000 - 100,000 
TEHRAN-E 
EMRUZ

New daily, yet to be determined.Ownership: Public - Iran Khodro Corp.
Date Founded: 2008
Proprietor: Mehrdad Bazrpash
Managing Editor: Mehrdad Bazrpash
Editor-in-Chief: Reza Shakibai
Website: http://www.vatanemrooz.ir

Political, cultural, social, and economic 
issues.

President Mahmud Ahmadinezhad's Good Scent 
of Service group. 

Administration and state-owned 
industries. 60,000 - 100,000 

VATAN-E 
EMRUZ

1-Green shading denote 
media with ideologically 
conservative tendencies. 
Purple shading indicate 
pro-reform orientation.

2- Foundation dates as indicated by 
Iran's Culture Ministry. URLs valid on 
6 May 2010.

4- Affiliation gleaned from analysis of 
the backgrounds and careers of 
managing editors, editors-in-chief 
and key journalists as well as infor-
mation appearing in the publica-
tions.

5- Based on analysis of affiliation, 
content, coverage, exclusive news and 
interviews.

6- Based on analysis of readers' letters and 
comments, other journalists' comments and OSC 
observation.

7- Unofficial ögures from the 
Tehran Newspaper Distribution 
Center, a private trade union of 
newspaper sellers.

3- As declared on masthead; and indi-
cated by  analysis of the content. 


