16 July 2008

%8> Open Source Center Media Aid

France -- Media Guide 2008

_,..-J T 7 T
UNITED & .
“KINGDOM - _

d Dunkeﬁua
< ST =
= - 4 o | Lille
! lish CHAMTE A * s
Ehemﬂu A& Havre Lux, =
R ""“H':Iuan i

- (pBTBstv PAHlsﬁ\ 25 Nan

v e .Crrleans N
D S Jours '+ Dijon
* MNantes
""‘“..;
Bay of ¥ . Lyon . |
d ‘{‘q_ Saint-Etienng, | Mool
ﬂllgcali,- | 4 L Hlanc
. | % Grend,hle‘
P Bordeaux '

Strast:u{:uurg

| Toulouse, II‘-"''fi""’fF"i”'"i“ Nicewfionaco
A Marseilie

=)
e, (e A
Eo QUGN N
AMD. I.Tl:lrb'ﬁ:i%_:

T

~*  SPAIN ) _ 1
0 100 200km Mem.'&rranean Sea =

. P

0 100 200mi : -
Map of Metropolitan France

Overview

France has a very wide and diverse range of publications, radio and television stations, blogs,
and websites. For a population of 63 million, it has about 600 local and national mainstream
publications, at least 1,100 radio stations and more than 100 TV channels (including satellite,
cable, and digital). The French media are generally independent, but many of them are owned by
groups which have interests in other industries. Libel laws are also particularly strict by Western
standards.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

Radio is generally perceived as a more credible source of news. Television, however, and
especially private station TF1 which is watched by more than a quarter of French viewers, is the
most powerful media in terms of audience. Every day, most French spend three hours in front of
a TV set, listen to the radio about two hours, and devote about 30 minutes to reading a
newspaper (Lille's Advanced Journalism School website www.esj-lille.fr). National daily and
weekly newspapers are well considered nationwide among France's elites, in contrast to regional
dailies, which they rarely read. France has one of the highest levels of periodical readership in
the world.

Political System

The Republic of France is one of the most modern countries in the world in terms of its political
stability, education system, technological development, and broadband Internet access. It has a
mixed presidential-parliamentary system with a president elected every five years by popular
vote. The president appoints the prime minister on the basis of the results of National Assembly
elections, which are also held at about the same time every five years. The government is
accountable to this chamber of deputies. The bicameral Parliament also includes the Senate,
whose members are elected every six years. In the past, it was possible to have a president and a
prime minister from different political parties, creating tensions between the two centers of
political power. But this is unlikely to happen again due to a 2000 constitutional amendment
stating that the executive is elected for the same duration as the National Assembly legislators.

Demographics, Language

Close to 61 million of France's 63 million people live in its metropolitan area known as the
"Hexagon," which is smaller than Texas. Most of the remainder live in its four overseas
departments of Guadeloupe, Guyane, Martinique, La Reunion, and in French Polynesia, New
Caledonia, Mayotte, and Saint-Pierre-et-Miquelon.

Most residents are urban (four fifths) and Roman Catholic (about 85 percent). It is widely
accepted that Islam is the second religion before Protestantism, and taken for granted that about 5
million Muslims live in France. The National Institute for Demographic Studies (INED) cannot
make surveys based on religions or races, however, and this figure is regularly questioned by
sociologists and demographers.

Nearly 100 percent of the population speaks French, and the literacy rate is 99 percent, which is
a key factor in the relatively high readership of magazines in France. Regional minority
languages -- like Alsatian, Breton, Basque, Catalan, Corsican or Occitan/Provencal -- have been
declining strongly in the past century and are now spoken or understood by less than one percent
of the population. Creole languages are also spoken in France's overseas territories, and one adult
in five sometimes uses a language other than French.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

France's ethnic diversity is not well reflected in the media published or broadcast in the country.
Part of France's immigrant population, primarily from North Africa with Arab-Kabyle roots and
Muslim culture, reads publications from their countries of origin in addition to the French press.
Major papers from Algeria, Morocco and Tunisia, as well as the Anglo-Saxon and the
neighboring countries' press, are available in large cities. These groups also watch satellite-cable-
Internet TV stations from their "home" countries. The Qatar-based satellite channel in Arabic,
Al-Jazirah, is seen by a minority of France's Arabs, primarily those who immigrated in the 1990s
and later.

In France, mostly in the Paris region and in southern or central French cities, there are also radio
stations, like Beur FM (www.beurfm.net) or Radio Orient (www.radioorient.com), targeted at
the population of Northern-African descent. Other media also target other groups, such as the
Jewish, Russian, and English-speaking communities, but their audience is even more limited
than the Arab-Muslim culture related stations. Unfortunately, there are no reliable and thorough
studies on this issue. An article in the culture and television magazine Telerama noted that the
last survey of French Maghrebis' "cathodic ghettos" dated from a decade ago (26 April 2006).

A few English language newspapers are published in France for the English-speaking expatriate
community. They are mostly devoted to life style and real estate related news, and have a limited
circulation. However, monthly 7he Connexion, launched in 2002, has been making efforts to
cover France's economic and political life more deeply (see Appendix for an example).

Journalists' Role

Many of the estimated 37,000 French journalists see themselves more as intellectuals than as
reporters. Instead of merely reporting events, they often try to analyze developments and
influence readers with their own biases. At the same time, many political or economic journalists
are educated at the same elite schools as the politicians they cover, including "Sciences Po"
(Paris' Political Science Institute). They form a relatively small community with ties between
government leaders and newsrooms, regularly denounced in essays and columns on French
journalism. There are "strong interferences" between journalism and politics in France and "two
thirds of the French" think that journalists are not independent; this is "a French more than Latin
particularity," noted one of the best experts on the industry (France 24, 4 April 2008). As a
consequence, many reporters do not necessarily regard their primary role as being that of a
watchdog or a counterweight to the political and economic powers in place.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

! ’ About one third of reporters have studied

MA“SE INW&NUABW in one of the twelve officially recognized
g journalism schools, the most renowned

Mﬂ—é—?f:“.mﬁ“ being Lille's Advanced Journalism School

AL (Ecole Superieure de Journalisme), based

-' J,:Egﬁg in the north of France, and Paris'

W Journalists Training Center (Centre de
Formation des Journalistes). However,
many do not pursue their career in this
field after these two- or three-year studies,
and they opt for a position in
communications, to avoid the

This cartoon is representative of how French journalists precariousness prevailing in most media.
see the idfiologicql and economic’ autonomy of ”,l,eir trade: Several works have been published in
S”l(’reure;”;i’; i}fdle7t1~“e l{;g;;;g”g;g’ ed recent years denquncing the bad e'cono'mic
conditions in which many journalists live,
especially the freelancers. About one fourth of the 37,000 press card holders are identified as
freelancers or jobless, for instance. Regional dailies usually fill their local pages thanks to village
correspondents who are very poorly paid. As a consequence, most of these contributors are
amateur reporters whose main income comes from another profession or from a pension earned
from a former, non-media-related activity.

Media Freedom

The laws of France guarantee freedom of speech and of the press. In theory, reporters have free
access to official documents -- with some exceptions -- and they have the right not to disclose
sources. US independent watchdog and advocacy group for democracy Freedom House gave
France a rating of "free" in terms of political rights, civil liberties, and free press for the year
2006, the latest available rating. However, this liberty is somewhat constrained, mainly by
France's restrictions on freedom of expression related to private information on politicians or
related to extremist ideas. There is no equivalent of the US First Amendment in the French
Constitution, and because of state regulation of the press, some newsrooms are searched by
judges on a regular basis.

President Jacques Chirac's government had even been planning a law obliging media outlets to
keep records of all activities related to their website for a minimum of three years and make them
accessible to the police upon demand (Liberation, 25 April 2007). His successor Nicolas
Sarkozy's government introduced a bill recognizing the right of journalists to protect sources
while stating they may have to disclose names in special cases. This text has been widely
criticized for "undermining the right to confidentiality," as these special cases are not clearly
defined (AFP, 16 May 2008; Le Monde, 17 May 2008).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

In this context, the laws of the European Union that also apply often represent a necessary
complementary safeguard. French judicial decisions have on several occasions been criticized at
the EU level, as when the Human Rights European Court criticized French judges for having
convicted two L'Express magazine journalists who had released information on a phone tapping
scandal.

The French press is also culturally affected by an exaggerated respect for politicians, who can
easily use the media for their political agendas, especially in the provinces. Government
subsidies to newspapers through state advertising campaigns, for instance, also explain why
some editors may have second thoughts before agreeing to investigate a town hall or a local
assembly. In addition, French journalists have traditionally been reluctant to report stories
harmful to key politicians for fear of losing access to government sources.

The executive branch is able to influence the media by such means as direct and indirect
subsidies, allocation of the advertising budgets of state-owned companies, and cronyism in the
banking sector or in the conglomerates which have invested in the press. When President Nicolas
Sarkozy did his first interview on 20 June 2007, aired by TF1, the private channel's top anchor
presented the evening newscast from the Elysee Palace. Media observers saw this as an
illustration of French journalism's submission to political power. But the same commentators
were less negative when Sarkozy announced in a radio interview that his government would be
directly involved in helping the printed press to recover from its structural crisis (RTL, 27 May
2008).

A particularity of France is that many important media are also controlled by groups which are
prominent in businesses such as arms manufacturing, aerospace, luxury goods, construction,
transport, and retail. This creates a self-censorship culture in newsrooms, as they cannot avoid
covering these industries. As a consequence, some major issues are often hidden or postponed
for publication until they appear on blogs and websites, or in arguably independent outlets like
satirical weekly Le Canard Enchaine.

This concentration of media ownership, which reduces editorial pluralism, has been increasingly
threatening the independence of journalists. Construction and mobile phone conglomerate
Bouygues controls TF1. Former defense group Lagardere, which still holds a strategic stake in
the EADS [European Aeronautic Defense and Space Company] group, is now mostly present in
the book publishing, distribution, press, and audiovisual sectors. It controls a third of the
magazine market and mainstream radio Europe 1, and was until recently the owner of major
regional dailies from Nice to Marseille. Military aircraft and software group Dassault and retail
and luxury groups Pinault and LVMH, among others, also own influential media like daily Le
Figaro or weekly Le Point. Much of the rest is controlled by large pan-European media
companies like Italy's Mondadori (controlled by current Prime Minister Silvio Berlusconi) and
Germany's conglomerate Bertelsmann.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

Investigative journalism was still a relatively new phenomenon in the last decade in France. It
continues to be portrayed negatively in many public debates, as it is often identified with gossip
journalism because of a confusion created by so-called investigative journalists who work more
as intermediaries for their sources than as

initiators of their journalistic research. The

political gossip a1J1d satirical weekly Le QAM % WRNAU)(
Canard Enchaine, for instance, usually
presented as an icon of French investigative
journalism, is ideologically tied to the left,
and has ignored major scandals involving
some of its friends and sympathizers. In
addition, though it is well written, "Le
Canard" is far from being a model of rigor
and long term, deep journalistic research.

Nevertheless, mainstream French papers
like dailies Le Monde, Liberation and Le
F igaro or weeklies L 'Express, Le Nouvel Newspapers' takeover: "The good news is that I'm not
Observateur or Le Point, have several times firing anybody... the bad is that you are becoming my
uncovered scandals in recent years, not only mouthpieces" (rue89.com, 11 February 2008).

waiting for them to be broken in Le Canard Enchaine or by news blogs and websites.

Television

French viewers prefer to be informed by their evening television newscasts, which are described
as a religious gathering with the nickname "the great mass" ("la grande messe"). The daily news
broadcasts at 8 pm on TF1 and France 2, the two most popular channels, attract more than 40
percent of the viewers every evening.

Until 1987, when the first channel TF1 was sold to a group of shareholders led by Bouygues,
which was then mainly a construction group, television broadcasting was a state monopoly in
France. In an effort to protect the independence of the media from political pressure, the
government has also put virtually all the television networks under the supervision of an
independent administrative body, currently called the Higher Council for Broadcast Media
(Conseil Superieur de 1'Audiovisuel, or CSA). One of CSA's missions is to make sure that the
main parties have equitable access to political programs. Other constraints imposed by this
institution, whose president is appointed by the French executive, include the directive that at
least 60 percent of programs broadcast by French terrestrial channels must be of EU origin, and
over 16 percent of their revenues must come from French productions (Le Monde, 27 February
2007; See also OSC Analysis "France: Television Regulations, Quotas and Protectionism Shape
Programming," AFF20060809334001).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

There are now three public traditional terrestrial television stations, France 2, France 3, and
France 5 (which shares air time with the Franco-German cultural station Arte). There are also
three commercial stations, TF1, Bertelsmann-controlled M6, and Vivendi-controlled pay-TV
Canal Plus (with free access for all French TV viewers several hours a day). These six terrestrial
channels attract 85 percent of the total television audience. The French television industry has
been particularly affected by the exponential growth in its number of players, from only three
public television stations in the mid-1980s to more than 100 public and private broadcast or
rebroadcast outlets, most of them accessible through satellite and cable, and since March 2005,
through Terrestrial Digital Television, called TNT (for Television Numerique Terrestre).

As to foreign coverage, the United States is by far the foreign country about which French
viewers are most RO

informed. French E :
speaking areas like
those in Africa or Haiti
are relatively under-
covered. This is
illustrated by a chart
based on the number of
topics treated in TV
newscasts during the
year 2005.

Canada

HHE w‘qal

------

.E;'-........ ':: L+ ...1-'-' -

ALY zenszu;ﬂa E3|}
Brésil
Commercial Television
Stations

Overall, privately
owned channels attract IoH

01‘1 average most of the Each country's size is proportzonal to the number of related reports
VIEWETS. in 2005 TV newscasts (Telerama, 17 June 2006).

arot
l:.lu-[jl tme Sihéqal laérie
‘Cate d"l-'.'-uhk

Atri :
gur r_,;q‘ﬂ I H;Iﬂ.a q;ssat

TF1 Civil engineering group Bouygues is TF1's major shareholder, with 43 percent of the
stakes. It also owns part of nuclear energy group Areva and controls one of France's three mobile
phone networks. TF1 is the most popular French channel, watched on average by close to one
third of the viewers. It is a general interest station that carries a high proportion of sports, games,
variety shows, and films. Its 8 to 8:40 pm newscast attracts over 25 percent of French television
viewers, but this share has been declining in recent years. This has induced TF1's chairman to
replace the legendary anchor Patrick Poivre d'Avor with a younger generation journalist,
Laurence Ferrari, starting in August 2008 (Le Monde, 10 June 2008). France's first channel also
airs a Sunday program 7 a 8, which is the equivalent of CBS' 60 Minutes.

TF1 benefits from its number one position and attracts 55 percent of television advertising (Le
Monde, 23 February 2008). This is considered to be a "cathodic abnormality," as in practically
no other democratic country is a channel so powerful (Liberation, 11 April 2007). TF1 has

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

relatively missed out on the Internet revolution, however, as it failed to turn into an Internet giant,
its website #f1.fr being qualified as a "web dwarf" (Le Figaro, 16 April 2007).

M6 TF1's main competitor in the private sector is M6, the other television network funded
solely by advertising. M6 attracts between 10 and 15 percent of viewers on average and belongs
to the Bertelsmann group. Unlike TF1, which was already dominant and state-owned before
being acquired by Bouygues in the mid 1980s, M6 was launched two decades ago. The success
of its "reality television" series has helped it to seriously challenge the supremacy of TF1 since
the start of this century, in particular with Loft Story, the French version of Big Brother. M6
focuses on drama and music, too, and is therefore widely popular among viewers under 35. But it
also airs an influential news magazine on France's political and economic affairs.

Canal Plus  Launched a little before M6, in 1984, Canal Plus is the oldest of the independent
channels, owned by Vivendi, and the initiator of pay TV in France. Then president Francois
Mitterrand gave the impulse for the creation of France's fourth channel and appointed one of his
closest friends at its head. It airs programs with free access during prime time, mostly newscasts
and political or entertainment talk shows. Canal Plus has been for two decades one of the prides
of the French audio-video sector, with over 5 million subscribers according to its website
(www.canalplusgroup.com, 19 June 2008). The Canal Plus subscription TV concept has
exported its success to Africa and to other European countries, such as Spain, Poland, Belgium,
and the Scandinavian countries.

In France, Canal Plus is renowned for its movies (many of which it produces) and for its
coverage of sporting events. It also broadcasts one of France's most famous television programs,
Les Guignols de l'Info, freely accessible to non subscribers and seen by 2.8 million viewers every
week evening (Liberation, 5 July 2007). These puppets irreverently parody leading political and
cultural figures, with dialogue as content-rich as printed media political columns. (See also OSC
Analysis "Analysis: French TV Satire Offers Negative Portrayal of US Foreign Policy,"
FEA20060721025534.) During the last presidential race, Canal Plus launched Dimanche Plus,
an investigative magazine on the campaign which has also been highly regarded for its
journalistic depth.

Orange, France's telecommunication giant, is also planning to become a major player in
television through Internet and satellite broadcasting, creating great concern among private
television groups, especially Canal Plus (Liberation, 2 July 2008).

Public Television Stations

There are four public TV networks financed through the license fees imposed on TV-set owners
and through advertising. The France Televisions group is mainly composed of general interest
stations France 2 and France 3. Their smaller budget affiliate France 5 has managed to create
highly respected programs on French society and politics. France Televisions also includes
France 4, an urban-cultural station accessible through satellite and TNT, and France O, the

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




[1:;: ':vD:LNSOG FRock
(<]

e ].E:J wouvesn Chr lSUJpJ‘IE'..

sra“m,, Nacksid o une réussito J

a5 cormmode pagsz:

Friga B i .-‘=- 1 .:. 7
LIOBrall
Télé publique
France
Sarkovision

Le chef de IEtat weut

o 1

pouveir nomemes
i-mEme b= président
de Franos Talévisions
et annonce by finde la
publicité apras 20 heurss
d &5 jamrier .EIJIZI'Q Paga 2

Duaily Liberation ran this cover page
"Public TV: France Sarkovision,"
the day after President Sarkozy announced that he
wanted to appoint the president of the group
controlling public television channels (26 June 2008).

16 July 2008

French overseas territories television. They
overall have a 2.7 billion euro budget, with 1.9
billion coming from mandatory taxes for TV-
set owners and the rest, 800 million, from
advertising revenues.

President Sarkozy proposed in January 2008 to
abolish advertising on public television, like
BBC in Britain, but this project is hard to
implement and is "proving unpopular." His
announcement, a few months later, that he
would appoint France Televisions' president,
was widely criticized. However, as pointed out
by a Liberation columnist, he is not the first
French president who wants to have a better
control of public television, and they all failed
in influencing public opinion to their advantage
(The Economist, 23 February 2008; Le Monde,
27 June 2008; Liberation, 3 July 2008).

France 2 After TF1 was privatized, France 2,
which was France's historical "second

channel," has become the most important
national, general-interest public station. Its
mission is to inform, entertain, and educate, in
particular through its newscasts which have

unsuccessfully been challenging TF1's over the past two decades. France 2 attracts close to 20
percent of viewers on average and airs the highest rated political talk shows.

France 3  Originally established as the channel of France's 22 metropolitan regions, France 3
broadcasts national news as well as local news bulletins and programs from its bases established
in the major provincial cities. Thanks to a strengthening of its national identity and to the quality
of its programs, France 3 has steadily been gaining larger audiences and currently attracts about
14 percent of viewers. Its evening news program, the so-called 79-20, which is aired during the
hour before TF1's and France 2's top newscasts, has the highest audience ratings for the early
evening.

France 5 and Arte  France 5 is a channel devoted to education and culture during the day on
terrestrial TV and has about a 5 percent audience share. However, it airs influential political
programs and documentaries on Sundays. Like the highly respected week-day afternoon
magazine C'est dans l'Air (It's in the Air) on current affairs, these shows are freely accessible on
www.france5.fr for at least one week after being broadcast.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.




16 July 2008

Franco-German channel Arte takes over its air time in the evening and during the night, while
France 5 continues its own programming through satellite and cable. Arte -- which is also
broadcast in Germany on cable and attracts around 3 percent of viewers in France -- specializes
in thematic programs consisting of films, cultural debates, and documentaries, or historical
magazines. Both have modest viewing figures (over 6 percent for France 5 and over 3 percent for
Arte), but these are steadily increasing and attract the influential elite.

Cable and Satellite Television

More than 15 million French homes have a cable (13 percent), satellite dish (25 percent),
broadband Internet (17 percent) or terrestrial digital (45 percent) television connection according
to a study released by CSA (www.csa.fr, March 2008). The number of homes not limited to
traditional television connections has tripled since 2001 (then 5.1 million homes, 61 percent with
satellite and 39 percent with cable). About 4 million subscribe to the basic service provided by
Canal Sat, the multi-channel package managed by Canal Plus. This allows access to the
terrestrial channels, news and thematic channels, and foreign stations including BBC World,
CNN International, Spain's TVE International, Italy's RAI, and Germany's ZDF.

Satellite Providers  About 90 channels are available through the satellite "bouquet" Canal Sat,
which is controlled by Canal Plus and which merged in 2006 with its TF1-controlled competitor
TPS. This provides access not only to the six main terrestrial channels but also to scores of
French and foreign special interest stations, including specialized subscription or pay-per-view
TV channels featuring sports, music, films, and ethnic content. TF1's domestic news channel LCI,
along with its competitors i-Tele and BFM TV, are also among the most known even though

their audience is lower than 1 percent on average.

Canal Sat provides its subscribers, in addition to the news channels, thematic stations including
sports broadcasting with very popular and costly soccer matches. Cable film channels are also
available, as are a wide variety of Arabic television stations, including North African channels.
Mediametrie, the organization which establishes a barometer for TV and Internet audiences,
estimates that sports channel Eurosport (TF1 group) is the most viewed one with just 1.4 percent
audience share (www.mediametrie.fr, 11 March 2008). But it is admitted that with access to
shows through the Internet, cable, and satellite, it is impossible to assess clearly and accurately
what the market shares are.

Domestic News Channels Created in 1994, La Chaine Info (LCI), is France's first and leading
24-hour news channel, broadcasting a full-news program every half hour as well as continuous
interviews and debates on political issues and cultural events. LCI is owned by TF1, and both
newsrooms have recently started to merge (Le Figaro, 18 June 2008).

LCI and is available on cable, satellite, and partially on the Internet. Since the turn of the century,
it has been joined by two challengers, i-Tele (Canal Plus group) and BFM TV. LCI has an annual
budget of 52 million euros, and i-Tele 42 million. BFM TV is a "low cost" station launched on

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

10



16 July 2008

TNT, with only a 27-million-euro budget (Le Monde Diplomatique, June 2007; Le Monde, 4
June 2008). It was created by the ambitious and recently formed NextRadioTV group, which is
keen to implement synergies between its TV station and its two radio stations, RMC (political
and sport discussions) and BFM (business). Both i-Tele and BFM TV have been challenging
LCI's supremacy since 2005, especially as they became freely accessible through TNT.

The parliamentary news channels La Chaine Parlementaire-Assemblee Nationale and Public
Senat air political programs and interviews produced by two newsrooms controlled by the
National Assembly and the Senate, respectively. They are free access with a non subscription
satellite antenna and on the Internet (/cpan.fr and publicsenat. fr).

International News Channels The French state has been increasing the country's international
television broadcasting presence since the end of 2006, with the creation of France 24 at then
president Jacques Chirac's initiative. Competing with CNN International, Qatar's Al-Jazirah in
English, BBC World, and about 85 news channels, it broadcasts news programs in English in
addition to its French version and its newly launched Arabic Internet programs. It should be
available in the whole US territory soon through satellite and cable, after having been accessible
in Washington, DC and in limited areas of New York City (Le Figaro, 23 June 2008).

France 24 is jointly owned by France Televisions and by TF1, and has a budget of 90 million
euros, much smaller than its Anglo-Saxon or Qatari competitors'. France 24 allows the French
state to have its voice heard worldwide. An investigative article on France 24 and its peers noted,
"what is presented as an 'information battle' is less a confrontation between different practices of
journalism than an image issue" (Le Monde Diplomatique, June 2007). Much of France 24's
programming is devoted to hard news and to debates on major international issues, with the
contribution of numerous correspondents who work for other media, including state press agency
Agence France Presse (AFP) and Radio France Internationale (RFI). Guests who appear on
France 24's programs are generally French or foreign journalists and academics based in France.

TVS5 broadcasts eight versions to 160 million homes in Europe, Africa, the Middle East, North
and South America, Asia, and Oceania over satellite and cable networks. It provides a selection
of French public television programs combined with programming from its peers from Belgium,
Switzerland, and Canada. It has a budget of 70 million euros (2007), and its ownership -- divided
between France with 66 percent, and Quebec/Canada, Switzerland, and Belgium for the rest -- is
reflected in the aired newscasts. TV5 news programming broadcasts around the clock and to all
five continents.

Sarkozy's government has announced its intention to put this channel under the same umbrella as
RFI and France 24, in a holding company. RFI's and France 24's newsrooms may merge and
work on common projects with their TVS5 peer, according to an announcement made by the
French Foreign Ministry. The idea is to have their newsrooms merge to reduce costs and avoid
duplication, but it has sparked protest from Paris' French-language partners and the project is still
under discussion (www.diplomatie.gouv.fr, 29 April 2008).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

11



16 July 2008

Euronews, the multi-language news channel with no anchor appearing on screen, is based near
Lyon in France, but its content is not specifically French. Its Arabic version is being launched in
the summer of 2008, making it the eighth language of its 200 journalist newsroom.

Terrestrial Digital Broadcasting (Television Numerique Terrestre, TNT) The traditional
terrestrial channels have been more affected by competition from the 18 new free access TNT
channels, joined in 2008 by four Paris-region local stations. The introduction of this digital
television in 2005 turned out to be a real success as 7 million households were equipped, up from
1.5 million two years earlier, and all French terrestrial television will be digital by 2011
(www.csa.fr; Liberation, 31 May 2008).

TF1, France 2, France 3, and M6 are by far the most watched through this system, but most
viewers go to entertainment stations broadcasting old films and television series. TNT also
provides a group of pay-TV stations including Canal Plus, LCI, and Eurosport. One of the
highest profile TNT-only stations is the Bollore-owned news and entertainment station Direct 8§,
whose audience share is 0.7 percent (www.mediametrie.fr, 2 June 2008).

Radio

The French constantly perceive radio to be the most credible media news source, according to a
yearly study published by Catholic daily La Croix and established by TNS-Sofres polling
institute (/a-croix.com, 21 January 2008). Talk radio has experienced a resurgence since the turn
of the century, with the successful re-launching of the Monaco-based Radio Monte Carlo, now
called RMC and controlled by NextRadioTV. French radios are under the supervision of the
same independent administrative body as television, CSA, and operate under the same
constraints. Thus, at least 60 percent of programs broadcast by French radio stations must be of
EU origin, and two-thirds of these programs must derive from France. There is a quota for
minimum French songs aired.

Despite such restrictions and because of the access given to FM channels in the early 1980s, a
wealth of radio programs have appeared in France. The number of radio stations is difficult to
estimate, but the most prominent are solid brand name national broadcasters. RTL, Europe 1,
RMC, France Inter, and France Culture are the five well identified radio networks, mostly heard
on FM. They provide influential news programs, mainly listened to in the morning. Other radio
stations are mostly music stations, some affiliated with the national broadcasters, and about 600
non-profit radio channels with a very limited and local audience (AFP, 15 June 2008).

Commercial Radio Stations

The Bertelsmann controlled RTL, originally based in Luxembourg and called Radio
Luxembourg, is the dominant radio in France with 13 percent audience share and close to 7

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

12



16 July 2008

million listeners every day. Like its challenger, the Largardere group-owned Europe 1 (less than
8 percent share), it airs widely listened to news programs, political commentary, and interviews,
which every weekday morning set France's national agendas. Europe 1's political interview at
8:20 am by Jean-Pierre Elkabbach, an omnipresent journalist over the past four decades, is often
considered to be a major political event, like RTL's interview by Jean-Michel Aphatie at 7:50 am.
Both stations also air political talk shows in the evening, before the main TV newscasts take over
most of the broadcast audience.

Long seen as the "average Joe radio" ("doorman radio" in French), RTL is proud of its popular
roots. It benefits from a 20-25 percent advertising revenue premium for being the leader. When
in 2007, stores and supermarket chains were authorized to advertise on television after four
decades of prohibition, RTL's managers minimized the negative effects for radio with the slogan
"no ad campaign can be conceived without RTL" (Le Monde, 31 August 2006; Liberation, 20
April 2007).

The more and more influential RMC (with 6 percent audience share) is also news focused, but in
a more interactive, popular way. Sud Radio is another general news and entertainment station,
broadcast from Toulouse, but it has a mere 1 percent audience share. Its influence is limited to
the Southwest of France, like RMC's ancestor Radio Monte Carlo, which used to broadcast
mostly from Monaco and listened to in the Southeast.

Public Radio Stations

France's public radio system is grouped under the umbrella of Radio France, which manages a
network of five national radio stations and about 50 local ones. France Inter, whose format is
similar to RTL's and Europe 1's, attracts 5 million listeners with its 10 percent audience share.
This is slightly more than its news-only affiliate France Info, listened to by 4.5 million people.
This station, launched in 1987, had lost much of its audience in recent years because of the
Internet, the TV news channels, and the invasion of free news dailies in major cities. It seems to
have recovered, however, and it is now counting on interactivity with listeners through its
website, france-info.com (Liberation, 4 May 2007; Le Monde, 17 April 2008).

France Culture is a cultural radio, with most of its programs dedicated to a minority of French
interested in non-mainstream literature, theater, and cinema. With slightly over 1 percent
audience share, it is an elite station, not a real equivalent of US public radio station NPR, which
could be positioned halfway between France Culture and France Inter. However, France
Culture's morning news program, between 7 and 9 am, is of more general interest, with political
commentaries by high profile commentators who often write in the three main national
newspapers. Its Sunday program L'Esprit Public, which presents a debate between four high
profile political observers on the two or three main national or international issues of the week, is
influential, too. France's cultural radio station is also particularly appreciated for covering
international affairs more deeply and widely than its peers.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

13



16 July 2008

Radio France has created several local radio stations, based mostly in the main provincial towns,
in response to competition from a host of new FM radio stations. Like France Televisions'
channels, they are all financed by a licensing fee and sometimes by the state through advertising
not aired on private radio stations. Radio France has also launched a project called "Diversity,"
aiming at promoting young journalists from "non favored socio-professional backgrounds,"
many of whom are of Maghrebi and African descent.

Radio France Internationale (RFI), which aims at an overseas audience in several languages
including English and Spanish, is mostly heard in French-speaking African countries. It is also
listened to in Paris, accessible in French on the FM dial. RFI is mainly funded separately from
the Radio France stations, with a specific Ministry of Foreign Affairs budget due to its
international broadcast mission. As already mentioned, its newsroom is due to merge with
France 24's.

Print Media

France has a sophisticated press and a wide range of publications, with about 65 mainstream
dailies (including 12 nationals) and 600 mainstream periodicals (including 435 magazines). Their
annual total print-run amounts to 4.7 billion copies. In total, including trade and specialized
newspapers, it is estimated that there are about 3600 publications in France.

Unless otherwise noted, circulation figures are computed for 2006 by OJD, the organization in
charge of controlling and disseminating circulation data (www.ojd.com). The statistics for 2007,
the year of the last presidential elections, can be misleading due to the boost provided by the
interest in the campaign. Readership figures for print media are provided by the TNS Sofres
polling institute, which has yet to release 2007 figures (www.tns-sofres.com).

The situation differs considerably from one type of publication to another. National general news
dailies, for instance, generally compete in the same market while their regional peers most of the
time have a monopoly or a duopoly in their areas. Most papers have been making significant
efforts to modernize their lay-outs and compete with websites, free dailies (which have been
handed out in France's main town centers since 2002), and broadcast news. Many papers have
also tried to appeal to a broader readership through less ideological news coverage, and the fact
that they have lost fewer readers, reflected in a lower decline of their sales figures, suggests they
have been relatively successful.

Magazines are relatively highly performing in France, including economic-financial and general
news periodicals. They make up 45 percent of the total mainstream press circulation (versus only
12 percent for the national dailies and 37 percent for the regionals). Press observers often see this
as a sign of dynamism, though it is also due to the poor level of readership of dailies. There are
large numbers of mainstream special interest publications such as those that focus on women,
home, entertainment, and leisure issues. They provide coverage which in other democracies can

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

14



16 July 2008

be found in special sections of general news dailies. Even so, according to France's National
Institute of Statistics and Studies (INSEE), 65 percent of French persons never or rarely ever
read a magazine. The statistics are much worse for the dailies, taking into account the fact that
they are supposed to be closer to the average citizen: 80 percent of French never or seldom read a
national paper, and 47 percent never or seldom read a regional (according to an INSEE
estimation for the year 2005, at www.insee.fr).

Print Media's Declining Revenues

The print media's total revenue, when controlled for inflation, has decreased by 11 percent from
2000 to 2006 to 10.6 billions euros, according to an annual study released by the Media
Development Direction (DDM), a Prime Ministerial office devoted to the state subsidies
allocated to the press (www.ddm.gouv.fr). This is despite efforts to gather income from other
sources like publishing and the Internet, which now represent 13 percent of their sales. The
increase in subscriptions, which provide 39 percent of their income, versus 30 percent in 1990,
did not help much, given that subscription fees are often at prices that are highly discounted or
include costly new subscriber incentives. For the national general newspapers, from 1990 to
2006, both circulation and income have decreased by about 15 percent. Their revenue is about
half of the 3 billion earned by the regional press, which has increased by 13 percent from its
lowest point in 1993. The free news dailies, which have been affecting paid papers' sales in big
cities, increased their revenue from 10 million euros when they started in Paris to over 136
million in 2006.

» PRESS REVEMUES TREMDS (SALES AND ADVERTISING)
olal Ssles i . 5
L A ee == Total revenuas (in constant euras)

Total Advertising Index (or reference year) 1993=100

— inbillions of euros

90 92 94 96 98 00 02 04 06

Source ; Media Development Direction

This chart shows -- in billions of euros (left) -- print media's total income from advertising (dark) and from
sales (light). The line -- from the years 1990 to 2006 -- shows the evolution of the combined income in
constant euros, with 1993 being the reference, at 100, for the scale on the right (www.ddm.gouv.fr).

The French press also suffers from a severe shortage of equity capital, though it has had to invest
massively to modernize and survive. Rises in the price of paper and distribution costs have
increased the cost to the consumer. French dailies are relatively more expensive than their

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

15



16 July 2008

counterparts in neighboring countries, despite state assistance. Le Monde costs 1.30 euros as
compared to about 1 euro for The Times of London and Italy's Corriere della Sera on weekdays.
In Germany, however, quality dailies are much more content-rich and sell at a higher price, at
1.40 euros for Die Welt or even 1.60 euros for the Frankfurter Allgemeine Zeitung. The costs to
the reader cannot explain why French dailies' circulation is relatively very low.

French general newspapers are in crisis, confronted with structural problems, from high
production costs to weak distribution networks (Liberation, 29 April 2008). Paris has been
suffering a "kiosk hemorrhage" in the past decade, their number decreasing from 400 to under
270. In the 60 million strong metropolitan France, there are only 30,000 newspaper stands --
including convenience stores -- down from 36,000 in the then less populated country of 1980.

This is four times fewer than in Germany, which has a population of 80 million (Le Figaro, 3
and 19 March 2007; Le Monde, 1 November 2006, 8 February 2007 and 14 June 2008).
Anachronistic close-shop unions also represent constant threats to publishers who want to escape
from post-World War Il practices. Like Liberation's Laurent Joffrin in a 2007 radio interview,
they are frightened of discussing this question publicly (France Culture, 2 July 2007). Other
anachronistic practices have been lifted recently, however, like the four-decade-long ban on
retail company advertising on television. It had allowed this source of revenue to flow into print
media outlets.

Germany's Axel Springer group was planning to launch a major, never before achieved, 120
million euro project for a French version of its flagship paper Bild, as it did in Poland with its
successful Fakt. Behind Bild France, there was a belief that there is an investigative news gap in
the French provinces in particular, which would have allowed Axel Springer to reach a
circulation target of one million. These areas are usually covered by regional dailies whose
articles on local power players are very poor and complicit. Axel Springer finally gave up,
however, officially because of France's lack of newspaper stands. But some have commented
that the reason for this withdrawal was mainly political, local politicians not wanting to be
investigated by a powerful paper. Unions and French privacy laws may have been additional
reasons (Le Monde, 7 July 2007; lepoint.fr, 5 July 2007).

The lack of introspection into what readers need to know and how to enhance the content's added
value may also explain the French printed media's weakness. Very often, self-criticisms of the
printed press published by French newspapers turn out to be more informative on American
press scandals, from Iraq war coverage to "censorship" cases, than on issues with the French
press (Telerama, 5 July 2006; Liberation, 29 May 2007). Daily Liberation's website made a
notable exception when it published the comments of a media analyst saying that newspaper
sales are low in France because there are "not enough original reports, not enough in depth
investigative journalism, not enough impertinence" (liberation.fr, 27 May 2008).

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

16



16 July 2008

Leading Influential Dailies

There are about 60 general news daily titles in France, with a total circulation of about 2 billion
copies per year, the most popular national paper being L'Equipe, which has a monopoly on sport.
Most come out in the morning, though prominent daily Le Monde is an afternoon paper. On the
whole, the leading papers no longer espouse as strong a political view in their reporting as they
did in the past. L'Humanite, for instance, historically linked to and financed by the Communist
Party, started to appoint non-Communist reporters at the turn of the century, and in non-election
years, it has been seen as having a soft left-leaning approach. The formerly revolutionary or
extreme left Liberation is now just a moderate progressive paper. However, on some highly
controversial issues like the beginning of the Iraq war, the rise of the far right National Front
party, or the 2005 referendum on the EU constitution, mainstream papers have been accused of
being too one-sided.

The leading high-quality daily newspapers are Le Monde, Le Figaro, and Liberation, whose
editorials and reports can have global impact. They have an important influence not only on
public opinion but also on the other media. However, they are read by fewer than 5 million
persons, hardly more than 10 percent of the reading population. Their number of copies sold is
also lower than one million in total, which represents less than half of what their counterparts sell
in the United Kingdom, a country with as many inhabitants as France.

Le Monde Though traditionally considered the French newspaper of record, Le Monde is no
longer the most widely read national daily, with a paid circulation of 312,000 in France. Its sales
exceed 355,000 copies in total, with the inclusion of 5,000 free copies and 39,000 sold abroad.
Le Monde's position as the preferred paper of France's elite is now being closely challenged by
the more right-leaning Le Figaro, which sells 10,000 more copies nationally. Le Monde's paid
circulation in its home market has decreased from 361,000 in 2002 to 312,000 in 2006. However,
it is still by far the most read of the three influential dailies, with an estimated readership of 1.9
million in 2006.

Le Monde has a solid place in French history, founded after the Second World War at the
initiative of General Charles de Gaulle to replace a daily which had been collaborating with the
occupying Nazis. It is often the center of public debate and sets the agenda for TV news
programs. Traditionally close to the Socialist Party, Le Monde has a moderate left orientation,
but like many mainstream liberal-left newspapers worldwide, it has tried to appear less
ideological in order to appeal to a wider readership. Le Monde's op-ed section expresses diverse
points of view, though rarely from the far left and never from the far right.

Le Monde is the flagship of the group of the same name, which has been in financial trouble in
recent years. Its general manager, ousted in mid 2007, was trapped in a costly acquisition spree
purchasing magazines and regionals, which did not provide the expected synergies and were
recently sold. Groupe Le Monde's main shareholders are an association representing its
journalists (33 percent of the shares), Lagardere (17 percent), and Spanish media conglomerate

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

17



16 July 2008

Prisa (15 percent). Both Lagardere and Prisa have plans to increase their stake in Groupe Le
Monde (Liberation, 10 January 2008).

Website lemonde.fr is one of the most visited in France, and it offers most of its articles from its
last two or three editions. According to Mediametrie, the reference institute measuring the
audience of electronic media, it is the most frequently accessed news site in France with more
than three million visitors per month (www.mediametrie.fr, 30 June 2008).

Le Figaro With a total circulation of 338,000 and 1.2 million readers, Le Figaro is the other
reference daily in France. It has managed to attract op-ed and in-house columnists who in past
decades would have been willing to publish their ideas only in Le Monde. Le Figaro was
founded in 1826 as a satirical weekly and several years later became a general news daily with a
moderate orientation, and has been one of France's leading dailies since the end of the 1940s.
Traditionally close to conservative parties like those of Presidents Jacques Chirac and Nicolas
Sarkozy, it has a right-of-center orientation which has softened compared to the years of
Francois Mitterrand's Socialist-Communist governments.

Le Figaro's paid circulation in France has decreased less than Le Monde's, from 345,000 in 2002
to 322,000 in 2006. Its financial situation is also sounder, as it attracts more advertisers and
announcers than more left leaning papers. Its economic, literary, and other supplements like Le
Figaro Magazine in the weekend edition (1.9 million estimated readership) are widely read.

The paper was taken over by military aircraft manufacturer Dassault in 2004, as its chairman
Serge Dassault wanted to use "Le Fig" as a tool to defend his pro-free-market ideas. The chief
editor he tapped from economic daily Les Echos, Nicolas Beytout, had managed to keep
Dassault's interference into the content of the paper more discrete. But since the end of 2007, Le
Figaro's newsroom has been presided over by Etienne Mougeotte, a long time general manager
of TF1 who has proven to be a strong Sarkozy government ally. Le Figaro is not a reliable
source on Dassault group's activities, as shown by a full page article on the delivery of the Rafale
aircraft to the French military, which looked like paid advertising (26 June 2006).

Website lefigaro.fr offers a wide selection of its articles for several weeks after publication; its
audience is close to that of lemonde.fr.

Liberation  With a combined paid and unpaid circulation of 135,000 in 2006 and 800,000
readers, Liberation is France's other leading center-left national daily. Created three decades ago
with the endorsement of philosopher Jean-Paul Sartre, this is the last French national daily
successfully launched. After its initial extreme left image, Liberation became a moderate left
daily in the 1980s, opening its pages to stock market performance, and it is still now a left
leaning publication appreciated for its social-cultural pages.

Liberation was recently taken over by Edouard de Rothschild, a member of the family with a
brand name for capitalism. In spite of this, in the past presidential election, Rothschild's paper

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

18



16 July 2008

openly supported the Socialist Party candidate Segolene Royal, and he resisted Sarkozy's
pressure to be more sympathetic to him. In fact, the paper's chief editor Laurent Joffrin is
arguably the most outspoken opponent of President Sarkozy in the media. At the beginning of
2007, the founder and president of Liberation's Italian equivalent, La Repubblica, joined
Rothschild and became a major Liberation shareholder.

Liberation's paid circulation in France has decreased by 18 percent, from 156,000 in 2002 to
128,000 in 2006. Its readership has also declined steadily in recent years, but it has been
consistently influential during the three decades of its existence. The daily's website liberation.fr,
which is one of the most popular in France, provides its articles for several weeks after
publication.

Popular Dailies

These newspapers characterized as popular dailies are not generally influential among France's
political elites but have a wide readership and thus can influence public opinion.

Le Parisien  The star of the popular press is Le Parisien in the Paris region, created just after
World War II by Emilien Amaury, who fought the occupying Nazis. With its national edition
launched in the early 1990s and entitled Aujourd'hui en France, in addition to its ten Paris region
versions, the daily has a combined total circulation of 518,000 (343,000 and 175,000
respectively) in France and abroad. Originally Gaullist and therefore conservative, it successfully
shifted at the end of the century into a more nonpolitical, marketing driven approach. The paper
developed a more local, close-to-the-reader strategy, for instance, with short articles on daily life
and current affairs. However, this Amaury family group daily is far from being as aggressive,
provocative, and intrusive as the Anglo-Saxon tabloids.

Le Parisien and Aujourd'hui en France have a total national paid circulation of 508,000 and 2.1
million readers. With more readers than Le Monde, it has become the second most popular
national daily after the sport paper L'Equipe, also owned by Amaury. Its website leparisien.fr
offers limited access to its articles.

France-Soir  In contrast, circulation of the news daily France-Soir has fallen from 1.5 million
in 1955 to 35,000 in 2006. Its adoption of a tabloid format in the late 1990s did not give it a new
chance to regain a more loyal readership. After decades of instability with successive owners, it
was taken over by a lawyer and developer who also wants to invest in digital TV. The website
francesoir.fr offers a wide selection of its articles.

Opinion Dailies
Newspapers aligned with a religion or a party, very much in evidence before World War 11, have

now virtually disappeared. Only the Communist Party affiliated daily L'Humanite and the
leading Catholic daily La Croix have a significant readership, and their ideological leanings are

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

19



16 July 2008

now far from reflected in all the content they publish. Still, this helps them to differentiate
themselves from other general news dailies and to qualify for specific state subsidies to defend
their freedom of opinion (2 million euros received in 2004).

L'Humanite Founded in 1904 by Jean Jaures, the historical father of French socialism,
L'Humanite has been an organ of the French Communist Party (PCF) since the 1920s. The
electoral setbacks the PCF have experienced since the 1980s and the fall of communism, coupled
with the general decline in the print press, led to a reduced readership (330,000 in 2006) and
circulation (55,000, which is three time less than in the 1970s). Its Sunday supplement
L'Humanite Dimanche sells 80,000 copies, in great part thanks to the help of PCF sympathizers
and volunteer vendors. Since Liberation turned pro-free market two decades ago, L'Humanite
has had a niche for itself among all the national dailies.

Due to financial difficulties, the paper underwent a radical transformation of its structure and
ownership at the beginning of this century. Though mostly owned by PCF members and readers
associations, in 2001 it started accepting private investors' money, including capitalist groups
who now have a minority stake. Investors include TF1 television (Bouygues group), Largardere,
and the Caisse d'Epargne [Savings Bank]. The PCF retained some of the paper's shares, and anti-
globalization leader Jose Bove is among its official endorsers and board members. L'Humanite's
website humanite.presse.fr is very user-friendly since it offers free access to its archives since
1990.

La Croix The Catholic daily La Croix is the loss-making flagship of the largest religious press
group in France, Bayard Presse, which also publishes successful periodicals aimed at children,
teenagers, and seniors. Founded in 1880 and ultimately owned by an Assumptionist congregation,
La Croix has a total circulation of 107,000 and 381,000 estimated readers. It is appreciated for its
coverage of international and social issues, and its op-ed columns are open to views that are not
only Catholic. The daily has a progressive leaning, following Vatican Il and favoring ecumenical
dialogue. La Croix is in reality more of a general daily newspaper than a religious paper, sold
principally by subscription. Its website /a-croix.com offers limited access to its articles.

Present Among the opinion dailies, there is also one associated with the extreme right, Present.
Founded in 1982, it is mostly composed of editorials or editorialized reports and has no recorded
circulation. It is also not available in many outlets, but it provides a platform for people with
traditional Catholic ideas, for the France which collaborated with the Nazis, and for those with
openly anti-Islamic ideas. Its association with the extreme right and the National Front limited its
ability to get state subsidies.

Economic Dailies

These newspapers, devoted to economic and financial issues, like L'Equipe in sports, are more
flourishing than their general news peers.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

20



16 July 2008

Les Echos  The most prominent daily economic paper, center-right and free market advocate
Les Echos, has the largest circulation in its niche, with 137,000 copies in total and 685,000
estimated readers. Created at the beginning of the last century, it has been affiliated with its
British equivalent The Financial Times for the past two decades, as both were part of the media
conglomerate Pearson. Les Echos covers domestic and international financial, corporate, and
macro-economic news, and it has a daily section of editorials open to a wide diversity of
contributors, including politicians and intellectuals who comment on international events.

The Pearson Group decided to sell Les Echos in 2007, and it has been taken over by the LVMH
luxury group, swapping it with the other economic daily, La Tribune, after a long and
controversial battle. Bernard Arnault, the chairman of this conglomerate of brand names
including Christian Dior and Louis Vuitton, also controls a business and classical music radio,
Radio Classique, and financial weekly /nvestir. He is making his second attempt in this area with
the acquisition of a profit making daily like Les Echos, and he appointed Nicolas Beytout -- who
used to be the daily's editor-in-chief before joining Le Figaro -- to manage his media assets. The
website lesechos.fr offers limited access to its articles.

La Tribune The other major economic paper -- also with a center-right editorial bent -- is La
Tribune. Launched in 1985 and owned by LVMH between 1993 and 2007, its total circulation is
91,000 and its estimated readership 411,000. Since it is a loss maker, the luxury group opted to
swap it for Les Echos and sell it to the ambitious, recently created media group NextRadioTV.
La Tribune carries less visible editorials than its leading competitor, but on several occasions it
has been able to make a difference with the disclosure of sensitive news on France's corporations
and economic policies. Its website latribune.fr offers limited access to its articles.

Periodicals

Weekly newspapers and magazines are flourishing in France, making up for the relative
weakness of the dailies devoted to the same news fields. With 460 copies sold for every 1,000
inhabitants, France has the highest level of magazine readership in the world. One third of the
French regularly or occasionally read this kind of publication, according to INSEE. News
periodicals can be divided into three main categories: news magazines, satirical magazines, and
economic magazines, in addition to the very successful television guides and women's, home,
and leisure magazines. About two thirds of executives read a periodical according to Ipsos
polling institute, cultural magazine Telerama leading among the weeklies with 12 percent of this
niche, and economic Capital among the monthlies with 20 percent (Le Figaro, 10 July 2007).

France has five major news and general interest weeklies, Le Point, L'Express, Le Nouvel
Observateur, Marianne, and Valeurs Actuelles. Entertainment weeklies Paris Match and VSD,
satirical weekly Le Canard Enchaine, and cultural magazine Telerama also provide news which
can have a major impact on France's political life. They are generally in much better economic
health than the general news dailies, and sell about 240 million copies in total. The most
important weeklies are described below.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

21



16 July 2008

News Magazines

L'Express  With a 2006 total circulation of 547,000, including 434,000 paid in France,
L'Express 1s the prominent center-right glossy magazine, featuring political, business, society,
and cultural articles and commentary, with a 2 million estimated readership. L'Express was
launched in the 1950s as a French version of Time magazine, expressing its opposition to French
colonial policy in Algeria, and is now owned by Belgian media group Roularta. It features
weekly columns by well-known commentators like President Mitterrand's former aide Jacques
Attali, on domestic and international affairs. In the past, renowned contributors included Nobel
Prize writer Francois Mauriac and philosopher Raymond Aron. Christophe Barbier, its editor-in-
chief since 2006, is a brilliant and young (born in 1967) commentator who has two daily political
programs on news television channel LCI. He may be the leading political columnist in
upcoming decades. Its website lexpress.fr offers limited access to its articles.

Le Nouvel Observateur  Le Nouvel Observateur was created as a more progressive version of
L'Express in the early 1960s, to serve as a platform for the French left. It has been a cultural and
social reference point since then, its leading editor Jean Daniel still having a well read column
with his peer Jacques Julliard. Both have also had a strong presence in broadcast media and on
bookshelves in the past decades. When the Socialists took power in 1981, the so called "Nouvel
Obs" had to relinquish its role as an opposition paper and thus lost readership.

More recently, however, the magazine has adapted to successfully attract young readers and has
a total circulation of 544,000, comparable to that of L'Express but higher in France (513,000 sold
copies). Its print version is estimated to be read by 2.6 million, a higher readership than
L'Express'. The spring 2008 appointment to the head of the "Obs" of Denis Olivennes, a high-
profile opinion leader and corporate manager, has been seen as a strong signal that the weekly
will remain a prominent player in French politics (Le Monde, 6 June 2008). Its website
nouvelobs.com carries limited selections of the magazine's articles.

Le Point Le Point is also a spin-off of L'Express, created in the early 1970s by some of its
journalists. With a 2006 total circulation of 409,000 and a 1.7 million estimated readership, Le
Point 1s owned by French billionaire Francois Pinault, a friend of former French President
Jacques Chirac and the owner of major retail store chains and luxury goods companies including
Gucci. Le Point's newsroom is led by the former leader of Le Figaro's newsroom, Franz-Olivier
Giesbert, a political writer whose father was American and who has columns and programs in all
traditional media (print and broadcast). Giesbert had been criticized for betraying his "leftist
values" when he moved from Le Nouvel Observateur to the conservative daily two decades ago.
But his career change was above all an illustration that the political divide of France's
mainstream political press has now become more rhetorical than a reality.

One of Le Point's main columnists is high-profile intellectual Bernard-Henri Levy, who is close
to Pinault. In the spring of 2007, political columnist Catherine Pegard left the weekly to join
Nicolas Sarkozy's presidential cabinet. The website lepoint.fr offers limited access to its articles.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

22



16 July 2008

Marianne  Marianne was created in 1997 by Jean-Francois Kahn, a former reporter at weekly
L'Express and another omnipresent political commentator over the past three decades. Marianne
is an intellectual, left-leaning tabloid, with poor quality standards in reporting. But its columns
on French politics and society are sometimes brilliant, reflecting views from the left but not
exclusively so, with perspectives ranging from anti-globalization and anti-Americanism to
French nationalism. Marianne has a 1.3 million estimated readership and does not disclose
audited figures on circulation, which are said to be around 220,000 (Le Monde, 13 September
2005). Its website marianne?.fr offers limited access to its articles.

Valeurs Actuelles Valeurs Actuelles is a [French Republique] "republican values"
newsmagazine taken over in 2006 by pharmacy mogul Pierre Fabre, after having been owned by
military aircraft and software group Dassault for nearly a decade. Its reporting is poor and
shallow, like Marianne's. It also publishes columns expressing a non-prevailing voice in French
newsrooms, which are generally crowded with journalists who vote left. Its total circulation is
82,000, and there is no officially estimated number of readers available. Its website
valeursactuelles.com offers limited access to its articles.

Political Satiricals

Le Canard Enchaine A satirical weekly founded in 1916, Le Canard Enchaine maintains its
independence by refusing to accept any advertising. As a political scandal and gossip discloser, it
is often seen as a barometer of press freedom in France. But its independence is financial, not
ideological, and the "Canard" -- as it is called -- suffers from poor investigative professional
standards and has often been biased, taking sides with the left. Its long time editor-in-chief
Claude Angeli is known as a political gossip who used to belong to the French Communist Party.

Le Canard Enchaine is eight broadsheet pages long, with no color pictures but illustrated with
many cartoons. It epitomizes an irreverent spirit towards the political class, through information
provided by a network of informants who often have an agenda or by reporters who may work
for other newspapers with no room for their denouncements. It criticizes abuses of power and
denounces scandals, misappropriations of funds, and irregularities of all kinds, often more with
irony than with substance and with a limited -- and therefore largely harmless -- scope. It makes
wide use of puns and caricature but is written in very elegant French. The weekly sold 406,000
copies in 2006, according to unaudited, self-published figures, and its circulation has been
constantly dropping in the past years (29 August 2007). Its website canardenchaine.com is very
poor in content.

Charlie Hebdo Charlie Hebdo is the other satirical weekly, with a circulation of 70,000. It
was founded and is still led by Philippe Val, a multi-talented writer and performer. Originally
positioned on the extreme left, he has adopted a more balanced approach in recent years through
his well read comments, sparking criticism from his past allies in the anti-globalization
movement. In 2006, Val and Charlie Hebdo have also taken the lead, with wide-spread attention

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

23



16 July 2008

in Europe, supporting the Danish cartoonists threatened by Muslim fundamentalists. Website
unecharlie.canalblog.com publishes Charlie Hebdo's front pages.

Entertainment and News Magazines

Paris Match  Geared more to popular tastes than the already mentioned weeklies, Paris Match
has a total circulation of 684,000, including 604,000 sold copies in France, and 4.3 million
estimated readers (audience figures provided by the Association of French Magazines at
www.pressemagazine.com). Founded in 1949, Paris Match blends current affairs, culture, and
features on world celebrities (artists, politicians, royal families) and devotes a great deal of space
to illustrated reports and photojournalism. It also does some investigative reporting, though its
belonging to the Lagardere group is an obstacle. Its high profile editor-in-chief was dismissed in
2006 after publishing a report on then Minister of Interior Nicolas Sarkozy's private life. Its
website parismatch.com offers limited access to its articles.

VSD VSD was created in the 1970s and is now owned by Prisma Presse, the French print
media subsidiary of Germany's Bertelsmann group. This weekly -- christened with the French
initials of Friday-Saturday-Sunday -- is Paris Match's long time challenger. Though it sells well,
it still lags behind with a total circulation of 211,000, including 197,000 sold copies in France,
and 1.4 million estimated readers. Its website vsd.fr offers limited access to its articles.

Other Periodicals

Le Journal du Dimanche Le Journal du Dimanche, also owned by Lagardere, is a weekly
broadsheet filling the gap left by the three influential dailies which have no Sunday edition. Also
called "JDD," it has a total circulation of 265,000 and about one million estimated readers
(estimated by OSC based on its circulation, as TNS Sofres did not provide readership figures).
Its independence was questioned at the start of Sarkozy's presidency because its editor-in-chief
vetoed publication of a story about the First Lady not voting on Election Day. Its website /ejdd. fr
offers limited access to its articles.

Le Monde Diplomatique Le Monde Diplomatique is a monthly 51 percent owned by Groupe
Le Monde and 49 percent by its readers and editors, with a total circulation of 183,000; it only
sells 132,000 copies in France since it is a periodical only devoted to world interest political and
social issues. "Le Diplo" is editorially independent from Le Monde as it is ideologically linked to
the anti-globalization and radical left movements. Serge Halimi, the new publisher appointed in
2008, and his long time predecessor Ignacio Ramonet, have a clear anti-American and anti-
capitalistic agenda, though Halimi may be less dogmatic. Ramonet is a friend and an unofficial
spokesperson of Cuba's Fidel Castro and Venezuela's Hugo Chavez (as shown by his August
2007 editorial, for instance, and pointed out in a Le Monde commentary a few months later, 22
February 2008). He is probably the best known French columnist in Latin America and in most
developing countries.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

24



16 July 2008

Le Monde Diplomatique has been losing ground over the past five years, its circulation having
decreased 20 percent from 230,000. However, the monthly managed to build a franchise with the
"Monde Diplomatique" brand name. As of April 2008, it had 70 international editions in 25
languages from German to English and from Spanish to Arabic; 42 are printed (with a total print-
run of 2.4 million copies) and 28 are published via the Internet (Le Monde Diplomatique,
November 2006; monde-diplomatique.fr, 20 June 2008). Le Monde Diplomatique's website
monde-diplomatique.fr offers access to its articles once the printed edition is no longer available
in kiosks.

Telerama Telerama is a television program magazine, but it is above all the most prominent
cultural weekly in a country proud of its productions and influence in this field. It has 2.7 million
estimated readers and its circulation of 653,000 has been relatively stable over the past five years.
Originally launched by a Catholic media company, Telerama has been owned by Groupe Le
Monde since the beginning of this century. Left leaning and politically correct in its approach to
social themes -- like immigration-related issues in France or the growth of the National Front --
the weekly has been one of the most instrumental media in preventing the French from publicly
discussing Islamism-related issues and risks in France. Its website telerama.fr offers limited
access to its articles.

Courrier International Weekly Courrier International is a particularity of the French press. It
has a relatively high national paid circulation of 186,000 and 1.2 million estimated readers,
though its content is made up of articles translated from foreign publications around the world. It
was founded in 1990 and its success is an illustration of the French public's lack of trust in its
printed media, as well as its curiosity for views and reports published in other countries,
including those covering France. The website courrierinternational.com offers limited access to
its translated articles.

Economic Periodicals

Concerns about the economy and the evolution of the stock markets, a growing interest in
savings and investment, and, since the 1980s, a fascination with corporate models and executives
have stimulated this sector.

Capital Monthly magazine Capital, launched in 1991 and owned by Bertelsmann's Prisma
Presse, is France's success story in this niche. The German group showed that with a more
attractive layout and more intensive reporting there was room for a new magazine in an already
crowded industry. Capital has a total circulation of 383,000 and 2.6 million estimated readers,
more than double its direct competitor's, L'Expansion. Like its affiliate Management, launched in
1995 and selling 116,000 copies, it contains short, practical articles addressing business concerns,
but its scope can include political topics with investigations into economic mismanagement. Its
website capital.fr offers limited access to its articles.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

25



16 July 2008

L'Expansion  L'Expansion was launched in the 1960s by the same French press group family
that created daily Les Echos. Like Capital, L'Expansion is comparable to Fortune magazine in
the United States and focuses mainly on domestic and foreign economic issues, as opposed to
personal investment. L'Expansion's total circulation is 168,000, and its estimated readership
amounts to 839,000. After changing ownership and periodicity several times in the past two
decades, it is now a monthly which has been acquired together with L'Express by Belgium's
Roularta group. Its website lexpansion.fr offers limited access to its articles.

Challenges Weekly Challenges is affiliated with Le Nouvel Observateur, with the same wide
economic scope as Capital and L'Expansion. It has a total, unaudited circulation of 262,000 and
627,000 estimated readers. Its website challenges.fr offers limited access to its articles.

There are also about a dozen publications that focus more narrowly on personal finance, career
management, and business culture, which demonstrate the dynamism of the economic and
financial press in France. This group includes Enjeux-les Echos (136,000 total circulation),
Mieux Vivre Votre Argent (254,000), and Investir (98,000).

Regional Press

Local dailies are statistically one of the most popular print media in France, but their influence
and their presence in public debates are very limited. While over 90 percent of French executives
read a paper, only one third get informed through a regional daily, according to a study released
by the Ipsos polling institute (Le Figaro, 10 July 2007). The same survey stated that 40 percent
of decision makers read a national daily -- 10 percent just for Le Monde -- which is
comparatively high given that their combined circulation represents not much more than a third
of the regionals' (2.1 million per day versus 5.5). Many executives and high ranking public
officers who live in the major provincial towns never read their local newspaper, opting to be
informed by one of the three prominent national dailies (Le Figaro typically, if they are
conservative, and Le Monde or Liberation if left-leaning). Regional dailies are often mostly
dedicated to non-important social and sporting events, with little impact in economic or political
spheres, and they have bigger readerships in rural areas.

In addition to about 55 dailies (selling a total of 1.7 billion copies), the regional press includes
180 general news weeklies (90 million copies). They have weathered economic crises better than
the national press, often having the advantage of monopoly in their respective areas. The local
news and services they offer -- like providing obituaries and television listings -- protect them
from competition from broadcast media.

Marseille and Lyon, France's major cities after Paris, are respectively served by La Provence and
Le Progres, which have a total circulation of 158,000 and 244,000, and a readership of 605,000
and 792,000. Other high-circulation regional papers include Sud Ouest (Bordeaux, 319,000
copies), La Voix du Nord (Lille, 296,000), Le Dauphine Libere (Grenoble, 261,000), and La
Depeche du Midi (Toulouse, 196,000 on weekdays). Ouest France is France's best selling

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

26



16 July 2008

general news daily (782,000 in total, for 2.3 million readers) because it encompasses a large area
with its 42 editions in the West, from Brittany to Normandy and the Loire river region.

Overall, the regionals have been modernizing their production over the past two decades with
new printing facilities and telecommunication tools. These required sizeable financial resources,
which could be found only by merging titles and companies. Today, the regional press is
dominated by a few players, among which the one recently growing the most is Groupe Hersant
Media (GHM), which now controls regionals in the Northwest (Normandy region), the Northeast
(Champagne region), the French West Indies and, since 2007, the Mediterranean coast (after
taking over several papers including La Provence and Nice Matin from Lagardere group). At the
same time, in the Southwest, from Montpellier's Midi Libre to Bordeaux's Sud Ouest, a new
regional group is being built, in part with papers previously controlled by Groupe Le Monde.

Another major player in the regional press is a bank, Credit Mutuel, which has large stakes in
numerous papers in the East of France, from the Alps to the Alsace regions, including Lyon's Le
Progres and Strasbourg's Les Dernieres Nouvelles d'Alsace. There are also foreign investors, like
Belgium's Rossel group, which controls La Voix du Nord, the paper dominating in the
neighboring Lille region in the north of France.

Family groups in control of regional dailies are becoming rare and are mostly in the West, with
Ouest France and another Brittany-based paper, Le Telegrame, which is one of the most
successful and quality-conscious. It is expected that within ten years, there will only be a
maximum of five players in that niche of the printed media (Le Figaro, 14 August 2007).

Free Dailies

Free news dailies appeared in France in 2002, first in Paris, arousing protest and violence by
unions against the two newcomers, Metro, published by the Swedish group of the same name,
and 20 Minutes, a joint venture by Norwegian group Schibsted and Ouest France. Both are now
handed out on weekdays in several provincial cities too, including Bordeaux, Lyon, Marseille,
Strasbourg, and Toulouse. Metro's average cumulative circulation is 636,000 copies for 2006,
and 20 Minutes' is 739,000. The latter is richer in newsworthy items and has even been
disclosing a few scandals under the direction of its seasoned editor-in-chief, who used to run
Liberation's newsroom.

Website 20minutes.fr is one of the most accessed, with more than 2 million visitors a month, and
it offers free PDF copies of its eight cities' editions.

Another network of free newspapers appeared after 2003, with the town network "Plus"
promoted by Lagardere. It publishes Lyon Plus, Marseille Plus, Lille Plus, and Montpellier Plus,
with the assistance of local paid dailies. Midi Libre (Montpellier) and La Provence (Marseille)
have this way partially prevented the Metro and 20 Minutes networks from tapping their local
advertising markets. Le Monde and Bollore groups have also entered the free daily market

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

27



16 July 2008

recently, with the Paris launching of Direct Soir (an evening paper) in 2006, and Matin Plus
(morning) in 2007. With the exception of 20 Minutes, all these workday dailies are basically
short dispatch news providers, with no significant impact on France's political life and society.

News Agencies

Newspapers and television and radio stations could not operate without news agencies. These
news wholesalers supply the media and institutions with information of every sort -- written copy,
photos, graphics, etc. -- with subscribers paying for their services on a sliding scale based on

their print-run or on audience figures. In some newspapers, more than 80 percent of the
information published is provided by these article and photo providers which gather hard news
reports.

Agence France-Presse

Agence France-Press (AFP) is one of the world's three leading press services with the US
Associated Press and British Reuters. France's regional dailies rely heavily on AFP's dispatches
to fill their national and international sections, usually without sourcing them.

Founded in 1835, AFP is the only French-language international news service. It provides
products and services which are also available in five other languages, English, German, Spanish,
Portuguese, and Arabic (www.afp.com). With 2,900 staff and stringers, AFP covers 165

countries from five regional headquarters. On average, they produce every day 400,000 to
600,000 words, 2,000 to 3,000 photos, 80 news graphics, and 30 video clips. The agency has
seven bureaus in France, in addition to its Paris headquarters: in Marseille and Toulouse (South),
in Bordeaux and Rennes (West), in Lyon and Strasbourg (East), and in Lille (North).

Being a world producer of "raw material" news, AFP plans to become a provider of multimedia
and "finished products" following AP's and Reuters' paths. France 24, for instance, is using

AFP's "news corners" around the globe, having its correspondents in remote areas appear on the
screen. AFP also has plans to turn mainstream as a direct supplier to individual end-consumers
through the Internet, with the risk of entering into competition with its own customers (Le Monde,
19 December 2006).

France is also the birthplace of world renowned photo agencies Gamma, Sipa, Magnum, Vu, and
the now Microsoft-affiliated Sygma.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

28



16 July 2008

Internet Sources
Internet News Sites

Most newspapers make their hard copies' contents freely accessible to the public in whole or in
part. Like other media groups, Lagardere is keen on beefing up the Internet share of its revenues,
with a 10 to 12 percent target for 2012, up from 3 percent in 2007 through the development of its
magazines and radios and through external acquisitions (Le Monde, 15 June 2008). Le Monde
has been experimenting with new ways of increasing its presence in new media, as it launched in
2007 lepost.fr, a website tackling new trends and aiming at young readers.

Some information websites and blogs have built a credibility of their own and are now seen as an
alternative source like Le Canard Enchaine on national issues that are covered weakly by other
traditional media. However, they do not always provide the article richness and deepness often
offered by US webzines like slate.com or salon.com.

rue89.com Launched in May 2007, on the day of the last presidential election, this website is
the project of four former Liberation journalists. It quickly drew considerable attention from the
start, because it disclosed that the First Lady had not voted that day. Rue89.com, whose name
refers to debates in the street and to the 1789 French Revolution, claims to have more than
500,000 different visitors each month, the website being a leader in terms of reading time. It has
rapidly managed to attract investor and announcer money to finance the hiring of about 20 staff
members and the opening of a new antenna in Marseille to cover local news (Le Monde, 19 June
2008 and 9 August 2007). Rue89.com is content rich by French standards for an Internet only
information website. But its contributions are uneven and very often one-sided or not well
sourced. (See Le Monde's 2007 article, "New French Current Affairs Website Draws 'Widepread
Attention'," EUP20070810155001.)

mediapart.fr  Most of this information website is accessible through paid subscription. It was
launched at the beginning of 2008 with much visibility thanks to its main founder, Edwy Plenel,
Le Monde's former editor-in-chief. It has a 30 journalist newsroom and needs to get 65,000
subscribers in three years, up from its current 8,000, to break even (Le Monde, 19 June 2008).
Plenel is also one of the toughest anti-Sarkozy critics, and his approach is very biased, but he is
surrounded by journalists with high professional standards whose articles may have the same
impact as the ones published by Le Monde and its peers.

bakchich.info Backed by former high profile Le Monde and Le Canard Enchaine journalists
and mostly owned by private investors, bakchich.info was created before rue89.com and
mediapart.fr, in May 2006. It is smaller than these websites and it publishes articles with a more
satirical tone, but its contributions are often appreciated on intelligence and France/Africa related
topics in particular. (See "Profile of Paris-Based News Website Bakchich,"
FEA20080416635507, for more details.)

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

29



16 July 2008

agoravox.fr  This website has been promoted by new technology guru Joel de Rosnay. It
publishes articles submitted by hundreds of contributors who are not journalists for the most part.
Unlike rue89.com, bakchich.info and mediapart.fr, however, agoravox.fr is not quoted
frequently as a source by traditional media.

Political Blogs

Most other websites of interest on French politics are limited to individual blogs written by
journalists. One of the most interesting ones, because it deals with strategic issues and is updated
daily, is Liberation's defense correspondent Jean-Dominique Merchet's blog,
secretdefense.blogs.liberation.fr.

Jean-Michel Aphatie, RTL radio's political interviewer and commentator, writes a very reactive
column in his blog every morning, mostly on domestic issues: blogs.rtl.fr/aphatie.

Eric Dupin, a former star columnist of Liberation and Le Figaro and one of the best experts on
the French left, also publishes newsworthy commentaries on French politics in his blog
ericdupin.blogs.com.

Gerard Ponthieu, a newspaper consultant, often provides newsworthy comments on French

journalism in his blog, gponthieu.blog.lemonde.fr.

See also: ""Media Aid 20 May: France Media Guide, 2003," EUF20030522000559.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

30



16 July 2008

Appendix

"Why Do So Few French People Want To Read Newspapers?' -- published by France
based monthly The Connexion, December 2005

NEWSPAPER readership in France is considerably lower than in the UK or U.S. The most
common explanations for this are competition from electronic media and higher production costs.
However, media expert JEAN-PIERRE TAILLEUR is not convinced, arguing that unclear editing
standards, limited self-criticism and journalistic shyness, as illustrated by some regional dailies
during the Paris riots, play a part.

ON an average weekday in France, just one in six people buy a newspaper compared to one in
four in the U.S. and one in three in the UK and Germany.

The three main news dailies -- Le Monde, Le Figaro and Liberation -- sell a combined total of
900,000 newspapers on weekdays while in Britain, papers of comparable quality -- like The
Daily Telegraph, The Times, The Guardian and The Independent -- sell over 2.2 million copies
between them.

The gap between the two countries, with a comparable population of 60 million residents,
becomes even wider when other papers like Le Parisien, La Croix, the regional dailies and the
UK''s tabloids are taken into consideration.

This is not offset by the relative prominence of France's general news weeklies (like the news
magazine L'Express and broadsheet Journal du Dimanche), all of which have a lower circulation
than both The Sunday Times and Telegraph.

French newspaper managers typically blame the internet, radio and television, or the free dailies
now handed out in major cities. This explanation is somewhat weak, however, as their peers in
Anglo-Saxon and other democracies often work under tougher competitive environments, with
more profit and fewer complaints.

Cover prices are similar, too, and cannot account for this French information deficit: the
dumping policy initiated by Rupert Murdoch in the early 90s has now ended, and dailies cost
about one euro at news stands on both sides of the Channel.

It is true that production and distribution expenses are higher in France, in part because of
anachronistic close-shop unions. But the same newspapers are highly subsidised too. "[They]
have proved adept at pleading for greater financial support from successive French
governments," notes Andrew Jack, a former Financial Times correspondent, in his essay The
French Exception. "But few seem willing to question the economics of [the industry] and to
draw some tough conclusions."

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

31



16 July 2008

This French exception has cultural grounds, some admitted and others not. "The Anglo middle
and lower classes have been fed by tabloids and pot-boiler books for years. In New York or
London buses and trains, you see many more people devouring magazines and newspapers than
in Paris," says Tom Moore, editor in chief of Australia's Reader's Digest, who lived in France
during the 70s.

However, this has not always been the case: in the last century, the daily Le Petit Parisien used
to be able to boast that it was "the most printed newspaper in the world". And even today, the
huge number of special interest magazines and the success of free newspapers 20 Minutes and
Metro, show that people in France are interested in the press.

Content quality is not a sufficient parameter to explain the shortage of French readers. Regional
dailies, which target a non-elite niche, are much more sophisticated than Anglo-Saxon tabloids.

And they generally perform better than Paris-based national papers, whose quality is even higher.

More than a few Anglo- Saxon correspondents enjoy reading the latter for the frequent
brightness of their articles, especially on geopolitical and societal issues. "They are madly
intelligent, [even if excessively] at ease with rough facts," wrote John Vinocur, the former
International Herald Tribune editor, a few years ago. He had been asked to "judge the French
press as an American journalist" for economic magazine L'Expansion.

"Liberation has brought real innovations; L'Express has regularly put a light on France's
diplomacy contradictions. Le Monde foresaw well before its American peers how rotten Iran's
Shah regime was. And I have always believed French newspapers reported more sensitively and
with more balance on the decline of communism in Europe," Vinocur said.

The information deficit may be less a question of demand, which exists, than the offer of hard
news packaged to have an impact on society. "[French printed media] act far more as forums for
discussion than as vehicles to bring about change," says Jack.

Journalisme d'opinion is excessively celebrated here as a matter of fact... at the expense of the
Anglo-Saxon, factual way of reporting news (which from the traditional French viewpoint, is
blamed for its "false objectivity" and its "lack of perspective on events").

The best illustration of this professional idiosyncrasy is how the communist newspaper
L'Humanite is now surviving artificially. No one considers it controversial that it is funded by
Lagardere, the media group which is also involved in military equipment, and Bouygues, the
building contractor and mobile phone operator that controls commercial TV-network TF1. If a
left-wing publication like L'Humanite were less rhetorical and more substantiated as a
counterbalance to those wielding power, then highly capitalist companies would not even
consider funding it.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

32



16 July 2008

Opinion journalism considered as a priority transforms a paper into an ersatz with little added
information value compared with radio news.

But this belief of what information has to be is widely shared among France's opinion leaders.
And it tends to separate the editorial rooms from the social realities they are supposed to cover
first-hand.

"French media spend too much time and space on the gossipy, political machinations," says
Sarah Wachter, a journalist and television producer from Nebraska who lives in Paris and has
been working for The Wall Street Journal Europe and CNBC. "The classic example now is the
[prime minister Dominique] de Villepin versus [interior minister Nicolas] Sarkozy stories. It's
simply not enough to keep harping on the stereotype that one is an awful pro-American and the
other a statist."

Ted Stanger, an essayist and former Newsweek editor now based in the Picardie region, adds:
"French journalists are very good as war correspondents, but they tend to bury newsworthy
materials on major local issues".

This concerns regional papers in particular, which rarely publish investigative articles. A full
page entitled "Islamism, a threat for tomorrow's France" was published last October by Midi
Libre, the Montpellier daily affiliated to Le Monde. It was inspired from a Le Point weekly
interview of a Paris prosecutor. The related article was well written, but it provided no
investigation on local threats. There were just a few words on two mosques under construction in
Perpignan, with no hard facts on possible dangers. A few days later, Midi Libre's ombudsman
even boasted about this desk coverage.

In early November, Mont-pellier was also affected by the wave of riots which exploded in a huge
number of French suburban areas in France.

The Midi Libre had big headlines on this issue, principally based on news agencies articles, but it
provided limited coverage locally. On November 7, for instance, after a night when about ten
vehicles were burnt, there was nothing on this violence in its "Montpellier" pages. No picture
and just a few lines, in an unsigned article published in the national section. It seems that no
reporters were sent to the affected districts.

The same relative passivity could be observed in some other regional papers. The next day, for
instance, in the central town of Clermont- Ferrand, daily La Montagne published a page and a
half on the local riots in its regional section. On page 2, there were several pictures but the article
directly covering the violence in the city was rather short (a quarter of the page).

The overall impression was of minimal journalism, mostly consisting in press release-like
interviews with a social worker, a community leader, a local politician and an insurer (asked
about compensations for the burnt cars). The central article, on page 3, was a series of vaguely

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

33



16 July 2008

sourced quotes from Northern African-descent young men talking about discrimination. These
cases of shy coverage are highly tolerated in France's journalistic culture.

French papers are not pushed enough, from within the industry, to improve their content and
develop a better relationship with their readers. No equivalents of the UK's Press Gazette or the
American Columbia Journalism Review inform on their profession, and the best media sections
(like Liberation's) are rather superficial compared to those of The Guardian or The Independent.

Arret sur Images, the weekly programme aired by public channel France 5, is an exception, but it
mainly covers television. In addition, its host, Daniel Schneidermann, France's highest-profile
media columnist, does not always promote proactive reporting. He recently failed to contradict a
journalist, for instance, who claimed that Muslim fundamentalism should only be investigated by
the police and not by the press.

French media professionals in a position to edit or monitor newsrooms operations often miss the
opportunity to stress the importance of deep reporting. Brilliant writing is not enough to keep old
readers and attract new ones.

From a more institutional perspective, it is also worth noting how discrete the latter are in
organisations like the World Editors Forum or the World Association of Newspapers.

Both provide useful benchmarking materials for quality improvement and circulation growth...
and both are based in Paris. This more than illustrates an introspection deficit, parallel to the
information one.

JEAN-PIERRE TAILLEUR
Author of Bevues de presse, a criticism of journalism in France.
Website: http://mal journalisme.chez-alice.fr

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

34



10 Media

The GConnexion December 2005

WHY DO SO FEW FRENCH PEOPLE
WANT TO READ NEWSPAPERS?

NEWSPAPER r

in_France is

lower than in the UK ulUS Themostcnmmnnexpta—
nations for this are competition from electronic media
and higher production costs. However, media expert
JEAN-PIERRE TAILLEUR is not convinced, arguing
that unclear editing standards, limited self-criticism
and journalistic shyness. as illustrated by some
regional dailies during the Paris riots, play a part.

OM an average weekday in
France, just one in six peo-
ple buy a newspapsr come
pared to one in four in
the U.S. and cne in three
in the UK and Germany.

The three main news dallies
— Le Monde, e Figarm and
Libérafion - sell @ combined
total of 800,000 newspapes
on weskdays while in Beitain,
papers of comparable quality —
ike The Daiy Telegraph, The
Times. The Guardian and The
indspendent — sel over 22
milion copies betwesn them.

The gap between the two
countries, with a comparsble
population of 60 milion resi-
dents, becomes even wider
when other papers like Le
Pansien, La Croix. the regon-
& dafies and the UK's tabloids.
are tsken into consideration

Thiz is not ofset by the rela-
tive prominence cof France's
peneral news weekliss (ke
the news magazne L Express
and broadsheet Jouna! du
Cimanche), all of which have a
lower circulation than both The
Sundsy Times and Telegraph.

French newspapsr man-
agers typically blarme the nter-
net rado and television. or the
free daibes now handed out in
maor cities. This explanation
is somewhat weak, however,
as their peers in Angic-Saxon
and cther democracies ofien
work under tougher competi-
tive enwronments, with mare
Fﬂ:ﬁ[ and fewer complainis.

Cower proas are smilar, oo,
and cannot account for this
French information deficit: the
dumping policy inttiated by
Rupert Murdoch in the eary

20= has now ended, and
dailies cost about €1 at
news stands on both sides
of the Channel.

It is true that production
and distribution expenses
are higher in France, in part
because of anachronistc
close-shop umions. But the
same newspapers are highly
subsidised too. “[They] have
proved adept at pleading for
greater financial support
from successive French gow-
emments,” notes Andrew
Jack, a former Financial

Times comespondent, in his
essay The French Excepfion.

papers, whose qualty is
even higher.

More than a few Ango-
Sawon comespondents enoy
reading the |atier for the fre-
quent brightness of their ari-
cles especally on geopoiti-
cal and societal issues. “They
are madly intelligent, [zven iF
excessively] at ease with

French journalists are very good
as war correspondents, but they
tend to bury newsworthy marerials
on major local issues

“But few seem wiling to
guestion the eccnomics of
fthe industry] and to draw
some tough conclusions.”
This French exception has
cultura’ grounds, some admit-
ted and athers not. “The Angle
middle and lower classes
have been fed by tabloids and
pot-boiler bocks for years. In
New ‘York or London buses
and trains, you see many
mere people devouring maga-
znes and newspapsrs than in
Pars.” says Tom Moore, edi-
tor in chief of Ausiralia’s
Reader’s Digest, who fvsd
n France during the 70s.
However, this has not shays
been the case: in the last cen-
tury, the dally Le Petit Panisien
used fo be able 1o boast
that @ was “the most
printed newspaper in fe
world™. And even today,
the huge numbsr of spe
cia interest magazines
and the success of free
ers 20 Minutes
and Mefro, show that
people in France are
nteresied n the press.
Content quality s not a
sufficient parameter o
explan the shorage of
French readers. Regonal
dailies, which target a
nen-eliie niche, are much
mere sophisticated than
Ango-Saon tablods.
#And they penerally
perform  better  than
Paris-based  national

rough facts,” wrote John
Vinocur, the former
International Herald Tbune
edior, @ few years ago. He
had been asked 1o ‘judge the
French press as an American
journalist®  for  economic
magazine L Expansion.

“Libération has brought rea
innovaticns; L'Express has
reguiarfy put a light on
France's diplomacy contradic-
tions. Le Monde foresaw wel
before its American peers how
rotten fran’s Shah regme
was. And | have always
belisved French newspspers
reporied mone sensitvely and
with more balance on the
decline of communism in
Europe,” Vinoour said.

The informaton defict may
b= less a guestion of demana,
which exisss, than te offer of
hard news packaged to have
an impact on scciety. “[French
printed media] act far more as
forums for discussion than as
vehicles to being  about
change,” says Jack.

Journslisme Fopinion is
ewcessively celebrated here
as a matier of fact... at the
expense of the Anglo-Saxon.
factual way of reporting
news (which from the
traditional French viewpaoint.
is blamed for its ‘false
objectvity” and iz “ack of
PErspeciive on events’).

The best ilusration of this
professional idiosyncrasy is
how the communist newsoa-

& | e &
NEWSWORTHY: British newspapers sell many more copies than their French counterparts

per LHUMSNIE is now suniv-
ng artficially. Mo one consid-
ers it controversial fat it is
funded by Lagardére, the
media group which s also
mvclved in militany equipmend,
and Bouygues, the bulding
contractor and mobile phone
operator that confrols come
mercial TWenetwark TR If 3
eft-wmng  publcateon ke
LHumanité were less rhetori-
cal and more substandiated as
3 counterbalance fo those
welding power, then highly
capitalist companies would
not even consider funding it

Opinion journa®sm consid-
ered as a pricrity transforms
a paper into an ersaiz with

it added information valhue
compared with radic news.

But this befef of what infor-
mation has to be is widely
shared among  France’s
opinion leaders. And 4 tends
t0 separate the editorial
rooms from the social reali-
ties they are supposed to
cover first-hand.

“French media spend foo
much time and space on the
gossipy, political machina-
tions,” says Sarah
‘Wachter, 3 journalisz
and television produe-

r from Nebraska who

wes in Paris and has
been working for The
Wall Strest Joumnal
Europe and CMEC
“The classic example
now is the [orime ministsr
Dominiqus] de Villegin versus
[intericr  minister  Micolas]
Sarkozy stories. 115 simply
'|ct E"cw,‘h 1o keep harping

he sisrectype that one
s an awful pro-American
and the other a stafist™

Ted Stanger. an essayist
and former Newswesk editor
now based in the Picarde
region, &dds: "French joumnal-
sis are very pood a5 war
comespondents, but they tend
0 bury newsworthy matenals
on major local issues”.

Thiz concems  regionsl
papers in particular. which
rarely publish investigatve at-
cles. & full page entitied

“lelamism. a threat for fomar-
row's France™ was published
last October by M Libre, the
Montpelier daly affifated to Le
Mande. it was inspired from a
Le Point weskly intsrizw of a
Paris prosecutor. The relsted
ance was wel written, but it
provided no nvestigation on
|zezal threats. There were just a
few words on two mosgues
under  consiruction in
Perpignan, with no hard facs
on possible dangers. A few
days later, Midi  Libre's
ombudsman ewven boasted
about this desk coverape.

In earty Mowernber Mont-pel-
lier was also afected by the
wave of rots which exploded in
a huge number of French sub-
wrban areas in France.

The Miai Libre had big
headlines on ths issue, prin-
cipa’y based on news agen-
dies articles, but it prowded
limited coverage localy. Cin
Newvember 7, for instance,
after 3 night when about ten
uehicles were burni. there
was nothing on this viclence
in itz “Mentpeller” pages. Mo
picture and just a few lines, in

interviews wih 3 socal
worker, 3 communy leader,
a local pelitician and an
insurer {asked abow com-
pensations for the bumt
cars) The cental article, on
page 3, was 3 senes of
waguety sourced guotes
Northem  African-
:IEnem young men talking
about discrminaton. These
cases of shy coveErage ars
highiy tolerated in France's
journalstic culure.

French papers are not
pushed encugh, from within
the industry, o improve fier
content and develop a bet
ter relatonship with their read-
ers. Mo equivalents of tfhe Uks
Press Gazedfe or the American
niform on their profession, and
fhe best meda sections (ke
J’..ﬁeraﬁ‘.m’s\ are rather superfi-

Amét sw'l'mageﬁ !heweek]y
programme aired by public
channel France 5 = an
xnception, but it mainly covers
televisicn. In addibon, s
host Danel Schneidermann,
France's highest-profe media
colurnnist. does not always
promote proactive reporting.
He recently faled to contradict
3 joumalst, for instance, who
clamed that Musim funds-
mentaism should only be
nvestgated by the police
and not by the press.

French media professionals
n 3 position to edit or monitor
newsrooms operations often
miss the opportunity to stress
the importance of desp
reporting. Brilliant writing is
not enough to keep old read-
25 and atiract new ones.

From a more instautional per-

Journalisme d’opinion is excessively
celebrated here as a marter of fact...
ar the expense of the Anglo-Saxon,
JSactual way of reporting news

an unsigned artcle pubished
in the natonal section. I
seems that no reporiers were
sent o the affected disincts.
The =ame relative passivity
could be chserved in some
other regional papsrs. The
next day, for instance, n the
central fown of Clermont-
Femand, da’y Ls Monfagne
puilished a page and a half
on the local ricts inits region-
al section. Cn page 2, Mere
were several pictures but the
arficle drecfy coverng the
wiolence i the city was rather
shor {3 quarter of the page).
The ouerall impression was
of minmal joumalsm, mosty
conssing in press releasedike

spectve, it is also worth rv:nrg
how discrete fie laber ae in
organisatons like the World
Ediiors Forum or the World
Associaton of N

Both provide useful bench-
marking materials for guality
mprovement and circulation
growth... and both are
based in Paris. This more
than illustrates an introspec-
ticn defict, parallel to the
nformation one.

JEAN-PIERRE TAILLEUR
Author of Bevues de
presse, & orticsm of
journafsm in France.

‘Website: http:/imal
joumatsme chez-alice fr

Adyerfsing featire.

Do you need help with a property issue in France°

| AM the producer of a new channel 4
property programme and am writing
because | was wondering if some of your
readers might be interested in it?

to help British home-
owners who are struggling with their
France by providing
expert advice and solutions through
our expert presenter Andrew Winter.
We're already helping a family in
Charente-Maritime who's problem property

Our aim is

properties  in

forced them to live in two separate houses.
With our help they will be able to live
together again. We are also helping a lady
in Spain whose whole life was on hold
because of her property nightmares.

We want to hear from more people,
struggling to live the dream, battling
with problem properiies, who feel they
could benefit from our expert's help.

Perhaps a home is riddled with termites or
damp or the owners are struggling with

planning pemussmns and land ownership?

be they've discovered
structural issuves or been duped by an
agent who made wild promises?

We want to hear from people who could
benefit from the help and advice of our team.
‘Our aim is to help resolve these problems. if
you would like to nominate yourself or
Someone you may know to take part in the

programme, please contact us +44 (0) 1273
224 825 or housefrapped@ricochet.co.uk

serious

Article as published in English-language monthly The Connexion

16 July 2008

US Government components.

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other

35



16 July 2008

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other
US Government components.

36



